Spanje heeft alles in zich om favoriete duurzame bestemming te worden

door Else Beekman
Gepubliceerd: Laatst gewijzigd
Spanje heeft alles in zich om favoriete duurzame bestemming te worden

Volgens McKinsey kan duurzaamheid dé onderscheidende factor zijn die de keuze bepaalt van verantwoordelijke reizigers. Het vraagt wel om concrete acties.

De analyse benadrukt dat de exponentiële groei van duurzaam toerisme wereldwijd Spanje de kans biedt om te profiteren van deze trend. Reizigers tonen een groeiende interesse in authentieke en milieuvriendelijke ervaringen.  

‘Spanje voldoet aan alle voorwaarden om een duurzame toeristische bestemming van wereldformaat te worden,’ zegt Javier Caballero, McKinsey & Company partner in de sector Transport, Reizen & Toerisme. 

Duurzaam toerisme vraagt om concrete acties

Het rapport stelt dat het invoeren van duurzame praktijken in de sector werkgelegenheid kan creëren, innovatie kan bevorderen en langetermijninvesteringen kan aantrekken. Om dit doel te bereiken zijn concrete acties nodig. Een van de aanbevelingen is het belang van sterke publiek-private partnerschappen om duurzaamheid in toerisme te stimuleren. 

Daarnaast is het essentieel om een strategie te bepalen die onderwerpen als decarbonisatie, watergebruik of afvalbeheer omvat, evenals het stellen van doelen en praktische acties om deze te bereiken. Een voorbeeld is Costa Rica, waar plastic voor eenmalig gebruik is verboden in nationale parken, natuurreservaten en nationale monumenten.  

In het rapport wordt ook gewezen op de noodzaak om een set standaardrichtlijnen op te stellen voor de hele sector, zoals het opnemen van verplichte duurzaamheidscriteria in het sterrenclassificatiesysteem van hotels om de motivaties van hoteleigenaren en -exploitanten op elkaar af te stemmen. 

Het onderzoek stelt verder dat het belangrijk is om bedrijven de nodige ondersteuning te bieden om hun doelen te bereiken en om financiering te verkrijgen op het niveau van de overheid of brancheorganisaties. 

De analyse van McKinsey geeft aan dat, hoewel de door de overheid geleide Duurzaam Toerisme Strategie 2030 er is, de mechanismen om kleine bedrijven te helpen participeren en bij te dragen beperkt zijn. ‘Dit is met name een uitdaging omdat kleine en middelgrote ondernemingen de overgrote meerderheid van de bedrijven in de Spaanse toeristische sector vormen’, aldus het adviesbureau.  

Grote ketens hebben ambitieuze doelen

Het adviesbureau wijst erop dat veel van de grote Spaanse ketens zeer ambitieuze doelen hebben en pioniers zijn in het lanceren van initiatieven voor duurzaam toerisme. Kleinere ketens hebben zich alleen gecommitteerd aan het verminderen van hun uitstoot met 20-35%, met deadlines tussen 2030 tot 2035. Grote internationale merken hebben zich er echter toe verbonden om tegen 2050 een netto nuluitstoot te bereiken en hebben strenge maatregelen geïmplementeerd om dit te bereiken.

Dit wil je misschien ook lezen