“We zullen waarschijnlijk slechts de helft nodig hebben”, aldus Regling op een financieel seminar in Wenen. De EU heeft 100 miljard euro aan de Spaanse banken toegezegd, maar Spanje denkt 60 miljard op te nemen en daarvan 40 miljard daadwerkelijk te gaan gebruiken.
Volgens de Spaanse regering kunnen sommige banken zelf kapitaal ophalen en wordt gesneden in de claims van bepaalde schuldeisers.
Noodprogramma voor regio’s verlengd
Intussen verlengt de Spaanse regering het noodprogramma voor Spaanse regio’s die in financiële problemen zitten tot en met 2013.
Het steunfonds van 18 miljard euro werd in juli opgezet om de autonome regio’s van noodfinanciering te voorzien. Inmiddels hebben negen van 17 regio’s samen om bijna 18 miljard aan steun gevraagd. Ook Catalonië, met hoofdstad Barcelona, heeft een steunverzoek ingediend.