Madres paralelas genomineerd voor prestigieuze Franse filmprijs

door admin
Madres paralelas genomineerd voor prestigieuze Franse filmprijs

Woensdag maakte de Franse Filmacademie de nominatie bekend. ‘Madres paralelas’ zal meedingen in de strijd voor een César in de categorie ‘Beste Buitenlandse Film’. De concurrentie is aanzienlijk, want Almodóvar moet het opnemen tegen de Finse regisseur Juho Kuosmanen (‘Compartment Number 6’); de Japanse Ryusuke Hamaguchi (‘Drive my car’); de Amerikaanse Kelly Reichardt (‘First cow’); de Noorse Joachim Trier (‘The worst person in the world’); de Iranese Saeed Roustayi (‘Just 6,5’) en de Britse Florian Zeller (‘The Father’).

De meeste nominaties voor de César-editie van dit jaar zijn voor de Franse dramafilm ‘Lost ilusions’ van Xavier Giannoli. Dat zijn er liefst 15, onder andere in de categorie Beste Film, Beste Vrouwelijke Bijrol, Beste Mannelijke Bijrol en Beste Regisseur. 

Oude bekende op Frans filmfestival

Het is niet de eerste keer voor Almodóvar dat hij meedingt voor een César-award. In 1993 won hij deze Franse prijs al voor zijn film ‘Tacones lejanos’ en in 2000 won hij opnieuw met ‘Todo sobre mi madre’. In 2003 werd zijn film ‘Hable con ella’ beloond met de titel ‘Beste Europese Film’. Ook werd hij al vaker genomineerd, in 1991 voor zijn film ‘Átame’, in 2007 voor ‘Volver’ en in 2020 voor zijn voorlaatste film ‘Dolor y gloria’. In 2005 werd ‘La mala educación’ genomineerd voor de categorie ‘Beste Europese Film’.

Het Franse filmgala vindt dit jaar plaats op 25 februari in Parijs en wordt gepresenteerd door de Franse acteur en regisseur Antoine de Caunes en de Australische actrice Cate Blanchett. 

Penelope Cruz

Voor haar rol in ‘Madres paralelas’ won Penelope Cruz eerder al een Copa Volpi in de categorie Beste Actrice. Ook is Cruz genomineerd voor de Amerikaanse Satellite Awards en is de film liefst 8 keer genomineerd voor de Goya-awards, onder andere in de categorie Beste Film, Beste Regie en Beste Actrice.

Pedro Almodóvar is de enige Spaanse regisseur die twee Oscars in de wacht wist te slepen, dat was voor ‘Todo sobre mi madre’ (Beste Buitenlandse Film, in 1999) en voor ‘Hable con ella’ (Beste Originele Script, in 2002). 

Transformatie 

In een interview met de Britse krant The Guardian vertelde Aldmodóvar over het terugkerende thema in zijn films: transformatie. Dit heeft direct te maken met zijn geboorteland Spanje en de transformatie die het land vanaf de jaren ’70 van de vorige eeuw heeft doorgemaak.

Zelf jong in de jaren ’80, werd hij de bekendste artiest van de socio-culturele beweging La Movida Madrileña. Deze beweging vierde de sociale vrijheid na het einde van de jarenlange dictatuur in Spanje. ‘Jezelf kunnen zijn’ was een van de belangrijkste thema’s in die jaren. De eerste films van Almodóvar zijn daarop gebaseerd. Politieke thema’s en sociale taboes werden verbannen, nu was het tijd om te leven en te vieren in het hier en nu. Om opnieuw te kunnen beginnen, in een land met een kersverse democratie en nieuwe grondwet, leek het verleden van Spanje niet meer te bestaan. Nu vindt Almodóvar het tijd om af te rekenen met dit verleden, het niet te vergeten, maar juist wél stil te staan bij de gruwelijkheden uit de Burgeroorlog en de daaropvolgende dictatuur. 

Dat thema heeft hij verwerkt in ‘Madres Paralelas’: twee zwangere vrouwen gaan tegelijkertijd van hun kind bevallen in het ziekenhuis. Dat is ook hun enige overeenkomst: Janis (Penelope Cruz) is de veertig gepasseerd, terwijl de tiener Ana (Milena Smit) haar eerste kind krijgt. Beide vrouwen werden geboren in een ander Spanje. Janis is ervan overtuigd dat buiten haar dorp een massagraf ligt met slachtoffers uit de Burgeroorlog, onder wie haar overgrootvader. Ze wil er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de lichamen worden opgegraven, een thema dat heel actueel is in Spanje.

Janis en Ana symboliseren voor Almodóvar het Spanje van toen en het Spanje van nu. En tegelijkertijd ook zijn eigen houding ten opzichte van het Spanje van toen en nu: eerst willen vergeten wat er gebeurd is om de toekomst te vieren, maar nu is tijd om stil staan bij de gruwelijkheden waar zoveel jaren zoveel mensen het slachtoffer van zijn geworden. 

Dit vind je misschien ook leuk