Een taxibedrijf had een klacht tegen Uber ingediend. De rechter oordeelde dat Uber zich schuldig maakt aan ‘oneerlijke concurrentie‘. Chauffeurs van Uber hebben geen licentie waarvoor officiële taxichauffeurs vaak diep voor in hun buidel moeten tasten. Uber gaat tegen de uitspraak in beroep. Tot die tijd zal het geen diensten meer in Spanje aanbieden.
Andere strategie
Het Amerikaanse bedrijf lijkt hiermee voor een andere strategie te kiezen dan het in andere landen heeft gedaan. Uber werd bijvoorbeeld ook in Frankrijk verboden ondanks een hoger beroep bij de Europese Commissie. Daar besloot het bedrijf zijn diensten desondanks te blijven aanbieden en de hoge boetes voor de chauffeurs zelf te betalen. Voor een soortgelijke aanpak werd eveneens gekozen in Brussel.
Uber app
Europa oordeelt dat ieder EU-lid voor zichzelf moet beslissen wat het tegen de taxi-app doet. Via de app van Uber komen chauffeurs en passagiers gemakkelijk met elkaar in contact en mensen kunnen zich goedkoper met de auto’s van Uber laten vervoeren dan met de gangbare taxi-bedrijven.
Steun van mededingingsautoriteit
In Spanje wil Uber samenwerken met de autoriteiten om wellicht in de nabije toekomst wel weer haar diensten te kunnen aanbieden. Het bedrijf voelt zich gesteund door de Spaanse mededingingsautoriteit (CNMC) die van mening is dat diensten zoals Uber wel degelijk een plek verdienen in Spanje. Uber wil met haar handelen een ‘modern wettelijk kader scheppen voor de deeleconomie’. Hier past ook een bedrijf zoals AirBnb goed in. AirBnb brengt huiseigenaren en vakantiegangers met elkaar in contact om buiten de officiële kanalen om voordelig een appartement of zelfs enkel een kamer te huren in de landen waar de dienst wordt aangeboden.
‘Ik steun Uber’
Via de hashtag #YoApoyoUber vraagt het bedrijf om steun via de sociale media. Een verbod op de dienst beperkt concurrentie, berooft consumenten van een keuze en dwarsboomt de mogelijkheid voor chauffeurs om af en toe wat extra’s te verdienen, zo argumenteert Uber. Volgens de woordvoerder van het bedrijf in Spanje, Carlos Lloret, is UberPop er niet om een structureel inkomen uit te halen, maar biedt enkel de mogelijhkheid om wat extra’s te kunnen verdienen voor chauffeurs.
Rechtszaken in andere landen
In Duitsland, België en Frankrijk probeert Uber echter via rechtszaken de wet te veranderen en niet via een dialoog met de autoriteiten. Waarom dat in Spanje anders is is onduidelijk. In Brussel werden afgelopen weekend vier auto’s van Uber-chauffeurs in beslag genomen in een undercover-actie van de politie. In België is Uber illegaal sinds een rechtzaak in het voorjaar van 2014. De eigenaren van de in beslaggenomen auto’s krijgen deze weer terug als ze 3.000 euro boete betalen.