Te grote treinen voor Noord-Spanje blijven slachtoffers eisen

door admin
Te grote treinen voor Noord-Spanje blijven slachtoffers eisen

Deze smalspoortreinen zijn ontworpen met een hoogte waardoor ze niet door de tunnels kunnen rijden die de Cantabrische en Asturische gemeenschappen met elkaar verbinden. Eerder kostte het fiasco al twee topmanagers bij Adif en Renfe de kop. Nu heeft het geleid tot het aftreden van de staatssecretaris van Transport, Isabel Pardo de Vera, en de president van de spoorlijnenexploitant Renfe, Isaías Táboas.

Volgens El País zal David Lucas, tot nu toe algemeen secretaris voor Huisvesting van het ministerie van Transport, het ministerie van Transport leiden, terwijl Raül Blanco, algemeen secretaris voor Industrie en MKB van het ministerie van Industrie tot december, het publieke bedrijf zal gaan leiden.

Dat de twee zijn afgetreden komt na de ontslagen die eerder deze maand plaatsvonden. Kort nadat het schandaal uitbrak werd de manager van Renfe’s afdeling Materiaal Management ontslagen en het hoofd van de afdeling Inspectie en Baantechnologie van Adif, de eigenaar van de infrastructuren. 

Duidelijke uitleg

Ondanks het feit dat de ontslagen van enkele van de verantwoordelijken zijn begonnen, eisen de regionale presidenten van Cantabrië en Asturië, Miguel Ángel Revilla en Adrián Barbón Rodríguez, een duidelijke uitleg over hoe de fout heeft kunnen ontstaan. Het leidt in elk geval tot een vertraging in de productie en ingebruikname van de treinen voor maximaal drie jaar. 

Dit vind je misschien ook leuk