Toekomstige Spaanse regering zal korte vluchten verbieden

door Else BeekmanElse Beekman
Gepubliceerd: Laatst gewijzigd
Toekomstige Spaanse regering zal korte vluchten verbieden

De toekomstige regering volgt daarmee het voorbeeld van Frankrijk, hoewel, net als in het buurland, de maatregel van toepassing is op minder vluchten dan je zou denken.

Recent kwam de milieugroep Ecologistas en Acción met een rapport waarin werd geconcludeerd dat als een vliegreis minder dan vier uur duurt en een alternatief heeft per trein, de reis per trein uiteindelijk sneller, goedkoper en milieuvriendelijker is. De focus in het rapport ligt op elf specifieke, “vervangbare” routes, met name van en naar de hoofdstad. 

In de coalitieovereenkomst van de PSOE en Sumar is het elimineren van vluchten die een alternatief hebben dat minder dan anderhalf uur met de trein duurt een van de meest opvallende maatregelen.

Vijf routes met treinalternatieven van rond 2,5 uur

In het geval van Spanje, volgens een studie van Price Waterhouse Coopers (PwC) voor Iberia, hebben slechts 5 routes treinalternatieven die rond de tweeënhalf uur liggen, hoewel ze in de meeste gevallen langer zijn. Samen zijn ze goed voor ongeveer 60 wekelijkse vluchten. Van deze vluchten is 40% aansluitende vluchten, die toegestaan zouden moeten zijn als Spanje de Franse regelgeving strikt volgt.

Meest getroffen route Madrid – Barcelona

Als de beperking wordt uitgevoerd, zal de route die het meest wordt getroffen de verbinding tussen Madrid en Barcelona zijn, ook wel bekend als de “Luchtbrug”, die meer dan de helft van het totale verkeer wat aantal passagiers (1,7 miljoen in 2022) vertegenwoordigt.

Verder zou vliegen tussen Madrid en Málaga (530.000 passagiers), Madrid en Valencia (392.613), Madrid en Alicante (308.797) en Madrid en Sevilla (280.304) niet meer kunnen.