De treinreis met Santiago de Compostela en San Sebastian als begin- of eindpunt, voert door de vier autonome regio’s Baskenland, Cantabrië, Asturië en Galicië. Passagiers worden getrakteerd op fabuleuze uitzichten op landschappen, ruige kusten en historische plaatsen. Onderweg krijgen ze de beste gerechten uit de regionale keukens geserveerd of schuiven aan bij de beste restaurants onderweg. En wend je als passagier je blik even af van het raam, dan geniet je van het rijk gedecoreerde interieur.
Luxueus treintoerisme
Vier decennia na de oprichting is de treinrit uitgegoeid tot een van de meest erkende op het internationale toneel van luxueus treintoerisme. De reizen van de Transcantábrico werden alleen tijdens de pandemiejaren onderbroken. In de veertig jaren van zijn bestaan, is de sjieke trein 1.511 keer vertrokken met in totaal 60.510 passagiers. Hiervan was 80 procent afkomstig uit het buitenland.
De trein rijdt in de maanden april tot en met oktober. In de overige maanden kan de reis niet worden geboekt. Dat de reis erg populair is blijkt uit het feit dat de eerste te boeken vertrekdatum pas 15 juli is. Dit jaar is het seizoen van de Transcantábrico Gran Lujo op 4 april begonnen.
Luxe suites en live muziek
Op dit moment is de trein samengesteld uit zeven slaaprijtuigen, vier salonrijtuigen en een keukenrijtuig. De maximale capaciteit is 32 bedden verdeeld over 14 luxe tweepersoonssuites die ook als driepersoonskamer kunnen worden gebruikt. In de gemeenschappelijke ruimtes is een eetzaal waar reizigers ontbijten en proeven van de gerechten die in de eigen keuken van de trein worden bereid. Ook is er een Pub Lounge ingericht met elke avond een livemuziekoptreden en diverse feesten. Tot slot is er een Barwagen.
Suites
Wat de privéruimtes betreft, de 14 suites hebben een slaapkamer met een groot bed (150x200cm), kledingkast en kofferbak, een kleine woonkamer met tv, video, gameconsole, stereo, computer met gratis internetaansluiting, draadloze telefoon, dubbele lucht airconditioning, minibar en een complete badkamer met hydromassagedouche.
Al het comfort maakt van de Transcantábrico een luxe hotel op wielen. De luxe kan echter niet alleen binnen worden genoten, maar zeker ook buiten. Gedurende de acht dagen dat de reis duurt, genieten de passagiers van de spectaculaire landschappen en interessante excursies in het Groene Spanje.
Eerste reis
De eerste reis van de Transcantábrico werd gemaakt in juli 1983 tussen León en het plaatsje Matallana de Torío. De naam van de trein is geïnspireerd op het gelijknamige werk van de Leonese schrijver Juan Pedro Aparicio. Hij verhaalt over een reis metde Hullero, de oude passagierstrein die dagelijks op de historische La Robla-lijn reed tussen León en Bilbao. Deze lijn werd oorspronkelijk aangelegd om steenkool van de bekkens van Leon en Palencia naar de staalfabrieken van Bilbao te vervoeren.
Wagons van grote historische waarde
Voor de bouw van de Transcantábrico werden oude wagons gered en verbouwd. Sommige waren van grote historische waarde. Concreet waren er vier Pullman-wagons die het Britse bedrijf The Leeds Forge in 1927 had laten bouwen. In 1992 zouden deze wagons de naam dragen van vier van de gemeenschappen die ze doorkruisten (Baskenland, Cantabrië, Asturië en Galicië).
Nachtstops en bezoeken
Aan boord van de trein wordt over het algemeen een van de twee maaltijden van de dag geserveerd, evenals een à la carte ontbijt. De andere maaltijd van de dag wordt genoten in de meest gerenommeerde restaurants in de gebieden waar de trein doorheen rijdt. s’ Nachts staat de Transcantábrico stil op een van de stations langs de route. Dat biedt passagiers de mogelijkheid om ’s avonds en ’s nachts uit te gaan. Het voordeel is dat stations altijd dichtbij de stadscentra liggen.
Vanuit de trein kunnen de reizigers excursies maken onder professionele begeleiding van meertalige gidsen. Een luxe touringcar haalt reizigers op wanneer dat nodig is.
Bekijk ook: Asturië en de Costa Verde, verborgen parels in Noord-Spanje
Lijkt het je wel wat? Voor 15.000 euro bewoon je tijdelijk voor acht dagen en zeven nachten met zijn tweeën de grote luxe suite. Reis je alleen, dan betaal je 13.500 euro voor deze suite. Dat is veel geld, maar wel inclusief alle maaltijden, service aan boord, excursies en zelfs een Renfe treinkaartje naar beginpunt en vanaf het eindpunt.
Kijk voor meer informatie op Eltrentranscantabrico.com.