Vergeten regio van Spanje krijgt eerste waterstoffabriek voor hogesnelheidstreinen ter wereld

door Else Beekman
waterstoftrein

Groene waterstof wint aan belang als alternatief voor duurzame mobiliteit. De ‘vergeten’ Spaanse regio Extremadura werkt aan de bouw van ’s werelds eerste waterstoffabriek voor hogesnelheidstreinen. Een soort ‘benzinestation’ voor hogesnelheidstreinen, een ware technologische revolutie voor het gebied.

Het bedrijf Golendus uit Extremadura wordt verantwoordelijk voor het ontwerp en de bouw van een infrastructuur voor Badajoz, Mérida of Navalmoral de la Mata. De beslissing over de locatie van de waterstoffabriek wordt genomen door de regionale regering van Extremadura. Golendus heeft in Lobón al de eerste werkplaats in Europa opgezet waar benzine- of dieselvoertuigen kunnen worden omgebouwd tot waterstofvoertuigen. En dezelfde technologie zal worden gebruikt voor treinen.

Groene, hernieuwbare waterstof

Gema Alejandra González, CEO van Golendus: “Wij produceren de groene waterstof in deze generator. We kunnen die distribueren naar de treinen die worden gebruikt voor testritten van deze innovatieve trein die spoorwegmaatschappij Talgo wil opzetten”.

Het bedrijf gelooft dat dit een echte technologische revolutie zal zijn voor de regio. “Over drie jaar beginnen ze met de productie van deze treinen en als Renfe deze koopt, kan het de treinproblemen in Extremadura oplossen”, legt Gema Alejandra uit.

Mogelijke locaties voor de waterstoffabriek

In 2026 zou de trein in bedrijf kunnen zijn. Dan zijn er ingenieurs, monteurs en elektriciens nodig. Velen van hen zullen afkomstig zijn van het strategisch opleidingsplan van Extremadura. Het bedrijf en de Junta de Extremadura zijn op zoek naar locaties. Een belangrijke voorwaarde is om genoeg ruimte en een voldoende basis te hebben om er te kunnen bouwen. Er zijn drie locaties waar de waterstoffabriek zou kunnen komen. Een daarvan is bij Expacio Navalmoral de la Mata en de andere twee zijn Expacio Mérida en het Logistiek Platform van Badajoz.

Omdat het om productie op locatie gaat, heeft het project een gebied met zonnepanelen nodig. Daar wint men de eerste energie om later waterstof te maken. Het bedrijf dat het gaat bouwen, Golendus, is van mening dat de locatie van het platform in Badajoz het meest interessant zou kunnen zijn, maar sluit de andere twee niet uit.

Hympulso project

De faciliteit maakt deel uit van het Hympulso project, dat een dozijn Spaanse bedrijven samenbrengt, waaronder Talgo, Repsol en Sener. Het doel is om een aandrijfsysteem te ontwerpen en te bouwen op basis van hernieuwbare waterstofbrandstofcellen en dit voor het eerst ter wereld in een hogesnelheidstrein te installeren.

Specifiek wordt een reeks technologieën ontworpen die kan worden toegepast op de Talgo 250 ‘all-terrain’ trein. Dat is ook het geval  met deze waterstofgenerator. Dit maakt het mogelijk om het spoorwegnet te elektrificeren met energie die volledig wordt opgewekt uit hernieuwbare bronnen. Zelfs op lijnen die geen bovenleiding hebben.

Dit vind je misschien ook leuk: Spanje kan belangrijkste Europese leverancier waterstof worden

Dit wil je misschien ook lezen