Met een groeiende bevolking, zonder dat er iets verandert aan het wegennet of extra openbaar vervoerdiensten, vormt het verkeersinfarct aan de Costa del Sol steeds vaker een drama voor de gebruikers. Vier miljoen Andalusiërs staan daardoor regelmatig in een lange file op wat de snelste verbinding langs de kust tussen Motril in het oosten en Algeciras in het westen zou moeten zijn.
Het grootste probleem doet zich voor tussen de kustplaatsen Fuengirola en Marbella. Daar raakt de A-7 overbelast door een gebrek aan capaciteit. Reizen langs deze kustweg wordt steeds ondraaglijker door frequente verkeersopstoppingen. Reizigers staan soms uren vast op een traject dat normaal gesproken slechts 20 minuten, een fractie van die tijd, zou moeten kosten.
Treinloos alternatief
Een van de grootste pijnpunten is het gebrek aan een treinverbinding langs de kust als alternatief voor de overvolle wegen. De bestaande trein brengt reizigers alleen tussen Malaga en Fuengirola. Verder wordt het gebied geplaagd door de afwezigheid van een effectief openbaar vervoersysteem, wat bijdraagt aan de verkeersellende. Zelfs andere wegen bieden geen echte oplossing. Het enige alternatief voor bovengenoemd traject vormt de tolweg AP-7. Maar dat is voor veel mensen financieel te onaantrekkelijk.
Politieke roep om actie
De Andalusische president, Juanma Moreno, heeft tijdens een ontmoeting met de Málaga Business Circle aangedrongen op een oplossing voor deze verkeersproblemen. Hij benadrukte de noodzaak om te investeren in infrastructuur, waaronder een treinverbinding die de verkeersdruk zou verlichten. “De grootste stedelijke agglomeratie van Andalusië en zelfs van Spanje strekt zich uit van La Herradura (Granada) tot aan Algeciras. Er zijn bijna vier miljoen mensen [zowel de geregistreerde bevolking als de toeristen die komen en gaan] die geen spoorwegverbinding hebben, en de minister zegt dat het niet rendabel is, vanwege de vele tussenstops”, aldus Moreno over de kusttrein. Het is niet de eerste keer dat bestuurders van gemeenten of de regio hiernaar hinten. De recente afwijzing van het project om de kusttrein te verlengen door het ministerie van Transport heeft de noodzaak van een politieke oplossing alleen maar urgenter gemaakt.
Economische en demografische groei
De groeiende bevolking en economische activiteit in de regio maken de situatie alleen maar nijpender. Studies tonen aan dat de provincie Málaga in de komende jaren zo een 300.000 nieuwe inwoners zal verwelkomen. Dat maakt de druk op de bestaande infrastructuur alleen maar groter. In 2023 vestigden zich meer dan 14.000 nieuwe inwoners in de regio, bijna de helft van alle nieuwe inwoners van Andalusië. Daarbovenop komen nog eens meer dan 14 miljoen toeristen, die een economische activiteit van meer dan 19,1 miljard euro en 130.000 banen genereren.
De luchthaven van Málaga ontving alleen al in het eerste kwartaal van 2024 4,5 miljoen mensen. Daarmee is het de snelst groeiende luchthaven van Spanje en een van de drie infrastructuurpunten met de meeste passagiersstromen van AENA in Spanje. Bovendien tonen gegevens van de Junta de Andalucía aan dat de provincie Málaga elk jaar de meeste bevolkingsgroei doormaakt. De bevolking verspreidt zich steeds meer ook ten oosten van provinciehoofdstad Málaga. Daarom pleit Francisco Salado, de voorzitter van de Provincie, er altijd voor om de spoorlijnen aan beide zijden uit te breiden: één kant op naar Algeciras en de andere kant op naar Motril.
Historische eis voor verbetering
De roep om een betere verbinding aan de Costa del Sol is niet nieuw. Al decennia lang wordt er gepleit voor investeringen in infrastructuur, waaronder een verbeterd spoorwegsysteem. Ondanks eerdere beloften en plannen blijft de situatie onveranderd, met een groeiende frustratie onder de bevolking en politieke leiders die actie eisen. Waar eerst vooral het traject tussen Fuengirola en San Pedro de Alcántara voor problemen zorgde, komt daar nu het stuk tussen Vélez-Málaga en Málaga bij.
Lees ook: “Duur en complex”: Spaanse regering over de kusttrein van Málaga naar Marbella