Terwijl de buurlanden al grote stappen hebben gezet richting de Europese uitstooteisen in 2030 wacht Spanje een inhaalrace. Volgens gegevens van de Europese vereniging van autofabrikanten (Acea) zijn er in de EU in de eerste helft van 2021 in totaal 356.469 elektrische voertuigen geregistreerd, wat 6,7% van het totaal verkochte auto’s betekent.
Van de belangrijkste Europese automarkten (Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje) heeft Duitsland het hoogste aantal ingeschreven elektrische auto’s. Van januari tot en met juni zijn er in totaal 1.390.864 auto’s geregistreerd, waarvan 148.936 elektrische, wat een aandeel van 10,7 procent betekent. Na Duitsland volgt Frankrijk met een marktaandeel in geregistreerde elektrische voertuigen van 7,8%. Daarna volgt Italië met 3,4% en Spanje sluit de gelederen met 2%.
Noorwegen wereldwijd koploper
Nergens ter wereld rijden verhoudingsgewijs zoveel volledig elektrische auto’s rond als in Noorwegen. In de eerste helft van 2021 was 57,2% (48.070 voertuigen) van alle verkochte auto’s een volledig elektrisch exemplaar. Zweden volgt met afstand op de tweede plek (13%) en de derde plek wordt ingenomen door Oostenrijk (11,4%).
Spanje ook bij plug-in hybrides in onderste regionen
Als het gaat om plug-in hybride modellen treffen we Spanje ook in de achterste gelederen aan. In de eerste helft van 2021 neemt Spanje in Europa de op twee na laatste plaats in. Volgens gegevens van Acea, zijn er 19.127 plug-in hybrides geregistreerd, wat een aandeel van 4,1% betekent. Na Spanje volgen Hongarije (3,1%) en de Tsjechische Republiek (1,9%).
De lijst van geregistreerde plug-in hybride voertuigen wordt aangevoerd door Zweden (26,8%). Op de voet gevolgd door Noorwegen (25,3%). Daarna volgt Denemarken met een aandeel van 19% van alle verkochte auto’s. De vierde plek op de Europese ranglijst van geregistreerde plug-in hybrides wordt ingenomen door Duitsland (11,7% en 163.571 voertuigen). Frankrijk staat op de negende plaats (7,7% en 71.785 voertuigen). En Italië staat net boven Spanje met 4,3% en 38.133 plug-in hybrides die in de eerste helft van dit jaar zijn ingeschreven.
Waarom zo weinig elektrische auto’s in Spanje?
Dat er niet meer elektrische auto’s in Spanje rondrijden heeft deels te maken met de onzekerheid die bij de consument is ontstaan omtrent de registratiebelasting. Deze eenmalige heffing bij de eerste registratie van nieuwe voertuigen werd begin 2021 nog verhoogd, maar vervolgens op 10 juli weer afgeschaft.
Verder heeft het MOVES III plan ((MOVilidad Eficiente y Sostenible) ook niet veel teweeg gebracht onder de bevolking. Dit komt door het getreuzel van de autonome regio’s bij het openbaar maken van de regels, waarvoor ze drie maanden de tijd hadden. Het MOVES III plan dient ter stimulering van efficiënte en duurzame mobiliteit en werd op 14 april door de Spaanse regering goedgekeurd. Het plan heeft een begroting van 400 miljoen euro die kan worden verhoogd naar 800 miljoen euro.
Gebrek aan oplaadinfrastructuur
Maar een van de voornaamste redenen voor het lage marktaandeel van de elektrische auto in Spanje is het ontbreken van een goede oplaadinfrastructuur. Er is een groot tekort aan oplaadpunten. Hiertoe hebben de Anfac (Spaanse vereniging van autofabrikanten) en Faconauto (Spaanse organisatie van dealers) in juli dit jaar een stappenplan tot 2030 gepresenteerd. Volgens het plan moet Spanje in 2030 over minimaal 340.000 openbare laadpalen beschikken. Dit cijfer ligt echter nog ver van de werkelijkheid. Op het moment zijn er slechts 11.517 openbare laadpalen in Spanje. In Europa ligt het gemiddelde van oplaadpunten per miljoen inwoners bij 573, terwijl dat in Spanje 245 bedraagt, in Duitsland 567 en in Frankrijk 686.
Met de uitvoering van het stappenplan is een investering van 5.500 miljoen euro gemoeid.