Prijsstijging van deze elf Spaanse tolwegen beperkt tot 4 procent in 2023

door admin
Prijsstijging van deze elf Spaanse tolwegen beperkt tot 4 procent in 2023

Dit betekent een verzachting van de stijging van de tarieven met 8,4% die volgens de consumentenprijsindex (CPI) van kracht zou zijn. Op drie wegen valt hiermee ook de doorberekening van het effect van de buitengewone herzieningen weg.

De snelwegen waar het om gaat

Besloten is om de tolgelden van de door SEITT beheerde snelwegen, die wegens financiële problemen aan de staat zijn teruggegeven, te bevriezen. Concreet betekent dit dat, volgens het goedgekeurde koninklijk wetsbesluit, de tariefverhoging in 2023 tot 4% wordt beperkt voor de gebruikers van de autosnelwegen AP-51, AP-61, AP-53, AP-66, AP-7 Alicante-Cartagena, AP-7 Málaga-Guadiaro, AP-68 en AP-71, AP-9, AP-6 en AP-46. 

Werkzaamheden om infrastructuur te verbeteren

In het geval van de AP-7 Alicante-Cartagena moet, zou bovenop de gewone stijging nog een buitengewone stijging van de tarieven met 1% worden toegepast voor de terugbetaling van een participatielening die door de Staat is aangegaan om de onteigeningen te betalen. Dat betekent dat het tarief zonder maatregelen met 9,46% zou stijgen. Toch is goedgekeurd dat de verhoging volgend jaar ook voor dit traject 4% zal bedragen, zodat de gewone verhoging beperkt blijft tot 3%, vermeerderd met de bijbehorende compensatie, waaraan 1% van de buitengewone verhoging wordt toegevoegd. 

De AP-46 Alto de Las Pedrizas-Málaga en de AP-9 Autopista del Atlántico moeten ook een buitengewone herziening van het tarief toepassen om de uitgevoerde werkzaamheden om de infrastructuur te verbeteren, te financieren. Ook voor deze snelweg heeft de regering besloten de stijging te beperken tot 4% en de subsidie te verhogen ter compensatie van de inkomsten die de gebruikers niet meer zullen ontvangen.

Compensatie

Het doel is, volgens het ministerie van Transport, onder leiding van minister Raquel Sánchez, om ‘de burgers te helpen het hoofd te bieden aan het huidige scenario van hoge energieprijzen’. Dit vloeit voort uit het conflict in Oekraïne na de Russische invasie, die vooral gevolgen heeft voor de mobiliteit en het besteedbaar inkomen van huishoudens’. 

Het ministerie zal een deel van de inkomsten die de concessiehouders niet zullen ontvangen door deze beperking van de stijging van de tolgelden in 2023 subsidiëren. Er wordt hiervoor een begrotingslijn van 23,3 miljoen euro vrijgemaakt. Ook wordt de verplichting voor de Algemene overheidsdienst ingevoerd om de nodige middelen te verstrekken om de verhoging tussen 2024 en 2026 gedeeltelijk te matigen, zodat deze wordt gespreid. 

‘We mogen niet vergeten dat de stijging van de tarieven cumulatief is, vandaar de noodzaak om het verschil dat zij niet betalen in 2023, een jaar waarin de stijging als gevolg van de inflatie naar verwachting ongeveer 8,38% zal bedragen, aan de gebruikers door te berekenen. Ook al gebeurt dit beetje bij beetje, zodat het door de burgers in betere omstandigheden kan worden geaccepteerd’, verklaarde de minister van Transport. 

Dit vind je misschien ook leuk