Tussen de vertrouwde automerken van altijd zien we steeds meer nieuwe modellen van merken als MG, BYD en Lynk & Co op de Spaanse wegen. De opmars van Chinese automerken in Spanje is een feit, maar roept ook bij veel mensen vragen op. Waar komen al die merken ineens vandaan? En wie zit er eigenlijk achter?
Diverse merken hebben al een voet aan de grond in Spanje en andere overwegen fabrieken te openen. Ondanks dat er ruim honderd Chinese automerken actief zijn, voeren slechts vier grote groepen de boventoon in die markt. Lees verder hoe het precies zit en wat we nog kunnen verwachten op het gebied van Chinese automerken in Spanje.
Eerste Chinese autofabriek van Europa geopend in Barcelona
Vier grote spelers uit China
In totaal zijn er meer dan honderd Chinese automerken actief, maar vier grote groepen voeren de boventoon. Dat zijn Geely, BYD, Chery en Changan. Deze bedrijven zijn samen goed voor meer dan de helft van alle autoverkopen uit China. Chery en Changan zijn bovendien staatsbedrijven, wat betekent dat de Chinese overheid er een groot belang in heeft.
Onder deze groepen vallen tal van submerken. Zo horen onder Chery de namen Omoda, Jaecoo en Rely, terwijl Geely een indrukwekkend portfolio heeft met onder andere Volvo (sinds 2010 eigendom van het Chinese Geely, maar met behoud van Zweedse identiteit), Lotus, Lynk & Co, Zeekr en Polestar. BYD houdt het overzichtelijker met zijn eigen merknaam en enkele premium labels zoals YangWang en Denza. Changan bezit dan weer minder bekende merken zoals Deepal, Avatr en Nevo.
Meest zichtbare Chinese merken in Spanje (en wie erachter zit)
Op basis van actuele modellen, zichtbaarheid op de weg en marktaanwezigheid in oktober 2025, zijn dit de Chinese merken die het meest opvallen in Spanje, met vermelding van het moederbedrijf:
- BYD (groep: BYD) – Met modellen als de Dolphin Surf, Atto 2, Seal en Seal U is BYD prominent aanwezig. Vooral de Dolphin Surf is al een van de bestverkopende elektrische modellen van het jaar.
- MG (groep: SAIC) – Bekend van de MG ZS, MG4 en MG HS. Al jarenlang zichtbaar op de Spaanse wegen, met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Bekend van de MG ZS, MG4 en MG HS.
- Omoda (groep: Chery) – De Omoda 5 is een veelgeziene SUV sinds 2023. De Omoda 9 is onlangs toegevoegd aan het aanbod.
- Jaecoo (groep: Chery) – Sinds oktober 2025 actief met de robuuste Jaecoo 7, inmiddels al leverbaar in Spanje.
- DFSK / Seres (groep: Dongfeng) – Bekend van modellen als de DFSK 500 en Seres 3. Betaalbaar en vaak geschikt voor GLP of hybride rijden.
- Ebro (partner van Chery) – Spaans-Chinees merk met productie in Barcelona. De S400 en S700 zijn gebaseerd op het Omoda-platform.
- Leapmotor (onafhankelijk, strategisch partner van Stellantis) – Sinds oktober 2025 actief met de compacte elektrische T03, geïmporteerd via Stellantis.
- Lynk & Co (groep: Geely) – De 01 en 08 zijn beschikbaar, vooral bekend door het abonnementsmodel. Minder snel groeiend dan verwacht.
Andere merken zoals Nio zijn nog niet via reguliere kanalen beschikbaar, maar al wel zichtbaar op beurzen en via import. Ook merken als Maxus, Aiways en Xpeng proberen voet aan de grond te krijgen, maar spelen op dit moment nog een kleinere rol.
Ook andere groepen mengen zich in de strijd
Naast deze vier zijn er nog andere invloedrijke groepen actief in Europa. Zo is SAIC eigenaar van MG en Maxus, merken die inmiddels ook in Spanje verkrijgbaar zijn. BAIC en JAC zijn eveneens belangrijke namen, evenals Dongfeng, dat merken als Voyah en MHero voert.
Opvallend is dat ook technologiebedrijven zich in de autowereld mengen. Denk aan Xiaomi, bekend van smartphones, dat nu ook elektrische auto’s ontwikkelt. Start-ups zoals Nio, Xpeng, Leapmotor en Li Auto proberen voet aan de grond te krijgen zonder zich (voorlopig) aan een grote groep te binden.
Luxe, premium of budget?
Volgens de auto-analist Felipe Muñoz zijn de Chinese merken te verdelen in verschillende marktsegmenten. Aan de top staan ultra-luxemerken zoals Hongqi en Maextro. Daaronder volgen innovatieve spelers als Xiaomi en Nio. In de middenklasse vinden we namen als Zeekr, Denza en Xpeng, gericht op status en technologie. Onderaan de piramide zitten goedkope, minder bekende merken zoals SWM, Sinogold en Pocco, die het wellicht lastig krijgen om te overleven in Europa.
Productie in Spanje in opkomst
Naast de verkoop en zichtbaarheid op straat, groeit ook de industriële aanwezigheid van Chinese automerken in Spanje. Door de toenemende Europese importheffingen (tot 35,3% op elektrische auto’s uit China) verplaatsen steeds meer merken een deel van hun productie naar Europa en Spanje speelt daarbij een sleutelrol.
- Chery, moederbedrijf van Omoda en Jaecoo, werkt samen met het Spaanse Ebro EV Motors en assembleert al voertuigen in de voormalige Nissan-fabriek in Barcelona. Hoewel de productie van de Omoda 5 nog is uitgesteld, opent Chery wél een tweede R&D-centrum in Catalonië.
- BYD, wereldwijd marktleider in elektrische voertuigen, overweegt Spanje als locatie voor zijn derde Europese fabriek, naast al aangekondigde vestigingen in Hongarije en Turkije.
- MG (SAIC) kijkt serieus naar Galicië voor zijn eerste Europese productie-eenheid. De beslissing wordt verwacht in 2026.
- Leapmotor, via de joint venture met Stellantis, wordt genoemd als kandidaat voor assemblage in Zaragoza. Het model B10 zou geproduceerd kunnen worden in de Stellantis-fabriek in Figueruelas.
Voor investeerders is Spanje een goede partij met veel ervaring in de auto-industrie, een goed ontwikkelde toeleveringsketen en een strategische ligging. Volgens milieuorganisatie T&E is er al voor ruim 15 miljard euro aan e-mobiliteitsprojecten toegezegd in Spanje, waarvan 3 miljard voor voertuigproductie.
Zijn Chinese auto’s een slimme keuze in Spanje?
Voor veel consumenten draait de keuze voor een Chinese auto in Spanje niet alleen om de prijs, al blijft die een doorslaggevend argument. De modellen van merken als MG, BYD en Omoda zijn vaak duizenden euro’s goedkoper dan hun Europese tegenhangers, terwijl ze opvallend compleet zijn uitgerust. Denk aan moderne infotainmentsystemen, royale garantievoorwaarden en elektrische of hybride aandrijving met het felbegeerde ECO- of CERO-label.
Toch zijn er ook kanttekeningen. Zo blijft de bekendheid van veel merken laag en is het netwerk voor service en onderhoud in opbouw. De vraag hoe goed deze auto’s het op de lange termijn doen qua betrouwbaarheid én restwaarde blijft lastig te beantwoorden zolang er nog weinig historiek is. Dat maakt sommige kopers huiverig.
Tegelijkertijd laat het huidige tempo van groei en investeringen iets anders zien: deze merken zijn geen voorbijgaande trend. De cijfers spreken voor zich: alleen al in 2024 verkochten Chinese merken in Spanje meer dan 66.000 auto’s, goed voor 6% van de markt, het dubbele van het EU-gemiddelde.
Zorgen over spionage
De aantrekkingskracht van Chinese automerken is groot, maar er zijn ook zorgen over technologie en privacy. Auto’s zijn tegenwoordig In een tijd waarin auto’s steeds meer verbonden zijn met internet en data verzamelen over rijgedrag, locatie en gebruik, groeit bij sommige kopers de vrees voor mogelijke inmenging van de Chinese overheid. “We krijgen vaker vragen van klanten over wat er met hun data gebeurt,” zegt een woordvoerder van de Spaanse consumentenorganisatie OCU. “Bij Chinese merken leeft de bezorgdheid extra, mede vanwege het gebrek aan transparantie en onbekendheid met hoe en waar de gegevens worden opgeslagen.”
Er zijn tot nu toe geen aanwijzingen dat Chinese auto’s in Europa actief worden ingezet voor spionage, maar het wantrouwen leeft – vooral onder kopers die waarde hechten aan dataveiligheid. Merken als BYD benadrukken dat data van Europese gebruikers uitsluitend op Europese servers worden opgeslagen. Toch blijft het een onderwerp dat meespeelt in de aankoopbeslissing.
Uiteindelijk is het een persoonlijke keuze. Maar wie met een open blik kijkt naar wat er tegenwoordig uit China komt, ontdekt een verrassend breed en volwassen aanbod. En dat aanbod wordt alleen maar beter, slimmer en groter.
Blijvertjes of eendagsvliegen?
De verwachting is dat, volgens analisten zoals Felipe Muñoz, lang niet alle Chinese automerken het gaan redden op de Europese markt. Grote groepen zullen waarschijnlijk blijven bestaan, maar sommige submerken zullen verdwijnen of opgaan in grotere namen. Dit gebeurde eerder ook in Europa en de VS met merken als Pontiac en Oldsmobile.
Wat vaststaat: Chinese automerken zijn gekomen om te blijven. Ze krijgen steun van de overheid, investeren flink in technologie en positioneren zich slim in verschillende marktsegmenten. Voor wie een auto zoekt in Spanje – nieuw of tweedehands – loont het dus om te weten wie achter welk merk zit.
Beeldsuggestie: Een overzichtsfoto van een Chinese autofabriek of haven vol met elektrische auto’s van Chinese makelij (bijv. BYD of MG) – bij voorkeur met Spaanse of Europese context (zoals Valenciaanse haven of autosalon in Madrid).
Bronnen: El Economista, El Confidencial, Caranddriver.com, Motor.elpais.com
Hoe de Chinese elektrische revolutie de Spaanse automarkt zal veranderen