Spanje’s bekendste acteur Antonio Banderas heeft opnieuw opgeroepen tot een bredere, meer maatschappelijke invulling van de Semana Santa in zijn geboortestad Málaga. Tijdens de presentatie van een nieuw rapport over de economische impact van de processies, benadrukte de acteur het belang van solidariteit en transparantie binnen de cofradías (broederschappen).
“Wanneer de processies door de straten trekken, moet men niet alleen denken aan met goud geborduurde fluweelstoffen, maar ook aan iets groters,” zei Banderas maandag in Málaga. Volgens hem moet er in de 21e eeuw een extra ‘S’ toegevoegd worden aan de Semana Santa – die van solidaridad, ofwel solidariteit.
Voor Banderas is de Semana Santa heilig. Hij laat zelfs contractueel vastleggen dat hij elk jaar vrij is tijdens deze week. “In zowel theater- als filmcontracten leg ik vast dat ik jaarlijks vrij wil zijn tijdens de Semana Santa om te genieten van deze week,” zei hij in een interview met Antena 3. Tijdens deze dagen keert hij altijd terug naar zijn geboortestad Málaga om deel te nemen aan de processies van zijn broederschap, María Santísima de las Lágrimas y Favores, die traditioneel op de maandag voor Pasen plaatsvinden.
15 jaar Fundación Lágrimas y Favores
Banderas richtte de stichting 15 jaar geleden op “uit de wens om verder te gaan dan de religieuze en traditionele aspecten van de Semana Santa.” De stichting ondersteunt onder andere studiebeurzen voor postacademische opleidingen. Banderas zei hierover: “Zelfs in Londen werd ik aangesproken door iemand die dankzij ons kon studeren”. Ook werkt de stichting samen met organisaties zoals Cáritas, Cudeca en de Fundación Corinto, die onder meer een sociaal kruidenierswinkel beheert voor kwetsbare gezinnen.
Oproep tot meer transparantie
In zijn toespraak bekritiseerde Banderas ook het gebrek aan openheid van sommige broederschappen. Slechts de helft van de cofradías ging in op het verzoek om financiële gegevens aan te leveren voor het het rapport. “Ik moedig de broederschappen die dat nog niet gedaan hebben aan om meer transparantie te tonen. Zo kunnen ze zich beter verantwoorden naar de samenleving toe.”
Indrukwekkende economische impact
Volgens het rapport bedroeg de totale economische impact van de cofrade-activiteiten in Málaga in 2024 meer dan 39,7 miljoen euro. Dat is een forse stijging ten opzichte van de 23,9 miljoen in 2019. Deze cijfers hebben betrekking op de productie van goederen en diensten direct gerelateerd aan de Semana Santa.
Daarnaast schat eerder onderzoek het totaal van directe, indirecte en afgeleide economische effecten van toeristenbezoek aan de Semana Santa in 2023 op maar liefst 393 miljoen euro.
Málaga’s grootste ambassadeur
Antonio Banderas is meer dan alleen een Hollywoodster – hij is een drijvende kracht achter de culturele bloei van zijn geboortestad Málaga. Zo opende hij in 2019 het Teatro del Soho, een modern theater waar hij zelf op het podium staat en waar ook internationale producties te zien zijn. In 2024 breidde hij zijn inzet uit met het Espacio Sohrlin Andalucía, een centrum voor opleiding in podiumkunsten. Daarnaast ondersteunt hij jonge artiesten via ESAEM en is hij betrokken bij stedelijke projecten zoals de Picasso Towers. Met zijn invloed en toewijding geeft hij Málaga wereldwijd een gezicht.