Bewustwordingscampagne duurzaam toerisme van start in regio Valencia

door Elize van Loon
watergebruik, campagne

Turisme Comunitat Valenciana heeft een nieuwe bewustwordingscampagne gelanceerd die gericht is op efficiënt watergebruik van water. Met het motto Actitud sostenible (Duurzame houding), is het doel van de campagne om “een bewustwordingsboodschap te lanceren over verantwoord en duurzaam toerisme dat geen sporen achterlaat in het milieu”.

Raadslid voor Innovatie, Industrie, Handel en Toerisme, Nuria Montes, gaf aan dat “het de bedoeling is om te laten zien dat de inzet voor duurzaam en verantwoord toerisme al realiteit is in onze bestemmingen”. Zij benadrukte dat deze nieuwe bewustwordingscampagne onderdeel van de algemene campagne van de Comunitat Valenciana: Actitud Mediterraneo (Mediterrane houding). Het doel is om het bewustzijn  te verhogen, zodat mensen verantwoord omgaan met water”.

Volgens Montes zijn er al veel voorbeelden zijn van goede praktijken in het gebruik van water in de regio Valencia. Deze worden ondersteund door de gegevens in toeristische plaatsen zoals Benidorm, op onze stranden en op de golfbanen. Ook benadrukte zij dat “hotels en de toeristische sector een zeer goed voorbeeld zijn van hoe in de particuliere sector waterbesparende maatregelen worden toegepast.

Waaruit bestaat de campagne?

De nieuwe campagne bestaat uit twee spots van 30 en 70 seconden, zowel in het Valenciaans als in het Spaans. Ze worden uitgezonden op televisie en sociale netwerken. De investeringen in de campagne bedragen iets meer dan 300.000 euro.

De spots zullen zo’n 800 keer worden uitgezonden op de belangrijkste nationale zenders op regionaal niveau. Zebenadrukken de noodzaak van duurzaam en verantwoord toerisme. En laten voorbeelden hiervan zien. Zoals bijvoorbeeld Benidorm, dat een goed voorbeeld voor duurzaamheid is. Een QR-code verwijst de lezer door voor meer informatie naar het toerismeportaal van de Comunitat Valenciana. Daar staan onder andere meer duurzaamheidsacties beschreven.

Ook wordt de online-omgeving ingezet, en is een brede verspreiding op sociale netwerken. Daarnaast wordt de bestaande nieuwsbrief aan abonnees van het Valenciaans Bureau voor Toerisme gebruikt om informatie over de campagne over te brengen.

Dit vind je misschien ook leuk