Bijna de helft van de Spanjaarden eet minder vlees dan vorig jaar

door admin
Bijna de helft van de Spanjaarden eet minder vlees dan vorig jaar

Aan het onderzoek ‘What consumers want: a European survey on consumer attitudes towards plant-based foods, with a focus on flexitarians’.deden 7.500 mensen mee uit 10 Europese landen (Oostenrijk, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk).

Bijna de helft van de Spanjaarden eet nu minder vlees dan een jaar geleden. 62% van de ondervraagden in Spanje beschouwt zichzelf als omnivoor, 30% zegt flexitariër te zijn (eet soms vlees maar probeert de consumptie te beperken) en 6% volgt een plantaardig dieet (veganist of vegetariër). 63% volgt hun huidige dieet al meer dan 5 jaar.

Alternatieven voor vlees, vis, kaas en bakkersproducten

Volgens het onderzoek behoort Spanje tot de landen die het meest geïnteresseerd zijn in plantaardige voeding. 47% van de Spaanse consumenten zal waarschijnlijk regelmatig plantaardige alternatieven voor vlees kiezen zodra deze dezelfde smaak en textuur hebben als vlees van dierlijke oorsprong en 23% is bereid er meer voor te betalen.

De plantaardige producten die de consumenten het liefst in Spaanse supermarkten zouden willen kopen, zijn vervangers voor hamburgers (50%), kipfilet (44%) en gehakt (39%). 

Ook zou de Spanjaard graag vervangende producten voor vis kunnen kopen, met name voor vissticks (34%) en voor vis in blik, zoals tonijn (33%).

Bovendien zijn de Spaanse consumenten van alle onderzochte landen eerder bereid plantaardige kaas (36%) te eten in plaats van gewone kaas, deze regelmatig te kopen (38%) en er zelfs een hogere prijs voor te betalen (28%), als de smaak en de textuur dezelfde zijn.  

Verder hecht de Spaanse consument de meeste waarde aan bakkerijproducten (bv. brood of koekjes) waarin geen dierlijke ingrediënten zijn verwerkt (42%). Spanjaarden zijn eerder bereid (41 %) veganistische producten te eten dan traditionele bakproducten, deze ook regelmatig te kopen (39 %) en er een hogere prijs (25 %) voor te betalen. 

Betere informatie nodig 

Ondanks hun belangstelling voor plantaardige producten, vindt 52% dat zij meer informatie over deze producten nodig hebben. 49% van de Spaanse consumenten vindt dat de momenteel beschikbare plantaardige producten te duur zijn en 32% vindt dat ze er niet aantrekkelijk of smakelijk uitzien. 46% vindt dat er bij het uit eten gaan te weinig geen plantaardige opties beschikbaar zijn.

Keuzefactoren

De belangrijkste factoren bij het kiezen van een plantaardig product zijn dat het lekker smaakt (38%), dat het gezond is (31%) en dat het goedkoop is (28%). Bovendien is er een groot vertrouwen in plantaardige eiwithoudende voedingsmiddelen: bijna 60% van de Spaanse consumenten vertrouwt erop dat deze veilig zijn en dat de etiketten de volledige en juiste informatie bevatten.

Leestip: Spanjaarden moeten minder vlees eten van minister 

Dit vind je misschien ook leuk