In 2025 veroveren Chinese elektrische auto’s in recordtempo terrein op de Spaanse markt. Met een marktaandeel van 22,8% zijn ze niet langer een opkomende belofte, maar een serieuze concurrent voor gevestigde merken.
De opmars van Chinese elektrische auto’s wordt vooral gedreven door BYD. Dit bedrijf verdrievoudigde zijn verkoopcijfers in Spanje ten opzichte van 2024. In de eerste tien maanden van 2025 werden er al meer dan 11.700 BYD’s geregistreerd, tegenover 3.801 een jaar eerder.
Het succes is deels te danken aan populaire modellen. Zo werd de BYD Dolphin Surf in september de bestverkochte elektrische auto van Spanje. Het model stootte daarmee de Tesla Model 3 van de troon. Een groeiend publiek valt als een blok voor de auto’s van BYD vanwege de combinatie van scherpe prijzen, moderne technologie en een breed aanbod.
Meer dan alleen BYD
Hoewel BYD het voortouw neemt, profiteren ook andere Chinese merken van de groeiende interesse.
- MG biedt eenvoudige, betaalbare modellen die goed inspelen op de wensen van prijsbewuste kopers.
- Leapmotor mikt op het compacte segment.
- Polestar en Volvo, deels Chinees eigendom, versterken het hogere segment en profiteren van hun Scandinavisch imago.
Samen vormen deze merken een gevarieerd front dat de Spaanse markt in snel tempo verovert.
Europese merken nog steeds dominant
Ondanks de opmars van China behouden Europese fabrikanten een leidende positie met 41,9% marktaandeel. Merken als Renault, Peugeot, Volkswagen en BMW zijn stevig verankerd in de Spaanse markt en profiteren van hun bestaande netwerken en klantvertrouwen. Toch blijkt nu dat dit leiderschap niet meer vanzelfsprekend is.
Tesla verliest terrein
Tesla blijft een grote speler met 12.715 geregistreerde voertuigen in 2025, maar ziet zijn marktaandeel dalen tot 19,4%. De Amerikaanse fabrikant moet de toppositie voor het eerst delen en voelt de druk van het snelgroeiende BYD. Andere Amerikaanse merken, zoals Ford, blijven ver achter.
Koreaanse en Japanse merken
Koreaanse merken Hyundai en KIA handhaven hun sterke positie met samen 9.800 verkochte voertuigen en 11,5% marktaandeel. Ze vallen op met betrouwbare modellen en een goede prijs-kwaliteitverhouding.
Japan blijft achter met slechts 4,4% marktaandeel. Toyota zet nog steeds vooral in op hybrides en mist een sterk elektrisch aanbod en dat blijkt in deze snel veranderende markt een handicap.
De Spaanse markt voor elektrische auto’s verandert dus razendsnel en 2025 is het jaar waarin de kaarten opnieuw zijn geschud. Europese merken moeten opletten want het is duidelijk dat Chinese elektrische auto’s geen tijdelijke verschijning zijn.
Chinese automerken in Spanje, wie en wat zit erachter?