Het Spaanse platteland laat steeds luider van zich horen. Dag na dag neemt de onvrede toe, met demonstraties die zich nu over het hele land verspreiden. Deze dreigen het wegverkeer ernstig te verstoren, wat onvermijdelijk gevolgen zal hebben voor het transport van goederen over land.
De eerste bijeenkomsten vonden gisteren plaats in Castilla y León en breiden zich vandaag uit naar talloze provincies. Een deel van de sector sluit zich aan bij de golf van protesten die door het hart van Europa gaat, met Frankrijk als epicentrum.
Gedeelde motieven
De redenen achter de protesten zijn overal hetzelfde, ook in Spanje. De voornaamste is het nieuwe systeem van het Europese Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB). Dat introduceert nieuwe regelgevende en milieueisen. “De overdaad aan bureaucratie was de druppel,” zegt Carles Vicente over de lang opbouwende frustratie. Hij is organisatiehoofd bij Unió de Pagesos. Volgens Vicente bemoeilijkt de huidige GLB de toegang tot subsidies door nieuwe eisen. Die eisen verhogen de kosten voor de primaire sector, waardoor men pleit voor vereenvoudiging. Andere eisen zijn maatregelen tegen de gevolgen van droogte en een herziening van de voedselketenwet die daadwerkelijk het verkopen met verlies verbiedt. Tot slot wil men een einde aan oneerlijke concurrentie van buiten de EU met lagere milieunormen.
Tractorprotest en blokkades
De Plataforma en Defensa de la Agricultura, heeft sinds dinsdag een beweging van “tractorprotesten” in verschillende provincies in gang gezet. Dicht bij extreemrechts en georganiseerd via mobiele berichtengroepen, roept hun leider Lola Guzmán op tot het blokkeren van wegen “met een tractor waar mogelijk”. Eveneens gaat men het verkeer hinderen door op alle rijstroken “met de daar geldende minimumsnelheid” te rijden. Landbouwprofessionals worden verzocht om geen partijvlaggen mee te nemen. Alleen vlaggen van spanje en een zwarte als “teken van rouw” zijn toegestaan.
Los agricultores bloquean con sus protestas el puerto de Málaga y el acceso al centro | Viva Málaga. Noticias de Málaga https://t.co/Sm5M5SvJbD #tractorada #protestas #agricultores #puertomalaga #centromalaga
— Viva Málaga (@viva_malaga) February 6, 2024
Geplande acties van agrarische organisaties
De representatieve landbouworganisaties Asaja, COAG en UPA hebben ook eigen protesten gepland vanaf donderdag. Deze beginnen in Ávila, Salamanca, Ciudad Real, en Huesca, met meer provincies die volgen. “Ons doel is om de protestkalender uit te breiden naar alle autonome gemeenschappen. Daarna zien we wel of we een grote nationale demonstratie in Madrid organiseren,” zegt Miguel Padilla, secretaris-generaal van COAG.
Nieuw: protesten richten zich op havens
Een nieuwe ontwikkeling is de aankondiging van protesten bij de havens van Castellón op 15 februari en Valencia op 22 februari. Dit vanwege de “gebrekkige controle aan de grens op importen uit derde landen”. In Catalonië worden de protesten geleid door territoriale vergaderingen van Plataforma 6-F, met steun van Unió de Pagesos en andere agrarische federaties. De bijeenkomsten zijn gepland in Lleida, Girona, Terres de l’Ebre, en Granollers.
Transportsector toont zich solidair
Parallel aan de boerenprotesten heeft een organisatie van vrachtwagenchauffeurs een “nationale staking voor onbepaalde tijd” aangekondigd. Het gaat om dezelfde groep die in 2022 de logistiek wist te blokkeren. De staking begint aanstaande zaterdag. De transportsector toont volledige steun aan de agrarische protesten. Ondertussen roepen andere transportgroepen op tot voorzichtigheid en het vermijden van aanvallen die de veiligheid van professionele chauffeurs in gevaar kunnen brengen.
Begin 2020 verzamelde de landbouwsector zich massaal onder het motto “boeren tot het uiterste”. Door de pandemie werden de protesten beëindigd, maar nu lijkt de sector vastbesloten om hun stem opnieuw op nationaal niveau te laten horen.