Nu het voorjaar begonnen is en het camperseizoen piekt, groeit de spanning rond campers in Spanje. Wat begon als een ontspannen manier van reizen, verandert voor veel regio’s in een hoofdpijndossier. Overvolle parkeerplekken, wildkamperende toeristen en boze bewoners zorgen voor een explosief mengsel.
Gemeenten luiden de noodklok
Volgens lokale media en belangenorganisaties is er sprake van een ware “inundación de autocaravanas” – een overstroming van campers – die niet alleen leidt tot parkeerproblemen, maar ook tot overlast en conflicten over het gebruik van openbare ruimte. Gemeenten, campingeigenaren én bewoners luiden de noodklok: “Het loopt uit de hand.”
Wildkamperen leidt tot ergernis
In populaire kustgebieden zoals Andalusië, Catalonië en Galicië staan veel camperplaatsen onder druk. Gemeenten zitten met hun handen in het haar. Sommige gebieden hebben al maatregelen genomen om wildkamperen tegen te gaan. Boetes en verboden worden ingesteld, maar niet overal even consequent gehandhaafd.
Het gevolg: frustratie bij bewoners én bij camperbezitters. Die laatste groep voelt zich soms vogelvrij.
Gebrek aan plekken in het hoogseizoen
Toch ligt het probleem niet alleen bij de camperaars zelf. De explosieve groei van het campertoerisme wordt niet opgevangen door voldoende infrastructuur. Er is simpelweg een tekort aan parkeer- en overnachtingsplekken. Volgens camperexpert Ralf Lüpkes zijn er tussen Orihuela Costa en Málaga meer dan 200 campings en kampeerplaatsen, maar die zitten in het hoogseizoen bomvol. “In januari en februari zijn er al wachtlijsten voor de zomer,” stelt hij. Het gebrek aan plekken drijft reizigers vaak richting wildkamperen.
Parkeren in natuur en op stranden
Sommige camperaars zoeken hun toevlucht tot stranden, wijngaarden en zelfs beschermde natuurgebieden om toch ergens te kunnen overnachten. Dat leidt tot felle reacties van zowel lokale bewoners als milieuorganisaties. In Urbanova (Alicante) wordt het parkeren van campers voorlopig nog gedoogd door het gemeentebestuur. Maar in naburige steden zoals Santa Pola en Elche zijn inmiddels boetes en beperkingen ingevoerd om het illegale kamperen aan banden te leggen.
Roep om duidelijke en betaalbare oplossingen
Ondanks het conflict zijn veel camperaars ervan overtuigd dat de oplossing ligt in het creëren van meer gereguleerde en betaalbare parkeerplaatsen. Een camperexpert stelt voor om in onderbenutte gebieden mobiele parkeermeters en afvalinzamelpunten te plaatsen, met een dagtarief van zo’n negen tot tien euro.
Camperreiziger Thomas erkent dat het grote aantal campers problemen veroorzaakt, maar wijst er ook op dat deze reizigers juist inkomsten genereren voor lokale gemeenschappen. Zijn voorstel: eenvoudige camperzones, duidelijke regels en eerlijke tarieven. “Geen luxe, gewoon praktisch en ordelijk.”
Ongelijke regelgeving per regio
Een ander knelpunt is het ontbreken van landelijke regelgeving. Elke regio, en soms zelfs elke gemeente, hanteert eigen normen. Daardoor weten camperreizigers vaak niet wat wel en niet is toegestaan. Het leidt tot willekeur, boetes en onbegrip.
“Het is niet te doen,” zegt een Nederlandse reiziger. “In de ene stad mag je gewoon overnachten op een parkeerplaats, honderd kilometer verderop krijg je een bekeuring.”
Campings voelen zich gepasseerd
Ook campingeigenaren klagen. Ze zien hun inkomsten dalen omdat veel camperaars liever op gratis plekken staan. “Ze gebruiken wel de openbare voorzieningen, maar betalen nergens voor,” klinkt het in een verklaring van de Federación Española de Campings (FEEC).
De FEEC pleit daarom voor strengere handhaving, maar vooral ook voor investeringen in meer gereguleerde camperplaatsen, waar toeristen wél een bijdrage leveren aan de lokale economie.
Toerisme-experts sluiten zich daarbij aan en roepen op tot een nationale aanpak. Meer officiële camperplaatsen en betere informatievoorziening moeten het evenwicht tussen vrijheid, toerisme en leefbaarheid herstellen.
Lees ook: De mooiste camping van Europa ligt in Spanje