Covid-supplement in Spaanse horeca, legaal of niet?

door admin
Covid-supplement in Spaanse horeca, legaal of niet?

De consumentenorganisatie gaat hiermee in op klachten van consumenten over plotselinge extra bedragen op hun rekeningen onder de noemer ‘covid-service’.

Klanten een bedrag in rekening brengen voor de extra kosten die horeca-gelegenheden moeten maken om hun zaken te desinfecteren en ‘covid-proof’ te maken ‘kan overdreven zijn, maar is legaal’, volgens de consumentenorganisatie, die dat woensdag in een verklaring heeft laten weten. ‘Maar, de klant moet daar wel vooraf van op de hoogte worden gebracht en die extra kosten expliciet aanvaarden’, zo is het oordeel van OCU. Bovendien moeten de extra in rekening gebrachte kosten in verhouding staan tot de werkelijke prijs van de extra inspanningen die zaken moeten leveren om aan alle gezondheidsmaatregelen te voldoen. 

Als een klant vooraf niet gewaarschuwd is en deze het niet met een covid-supplement eens is, kan hij weigeren dit te betalen en de praktijk aangeven bij de gemeentelijke of regionale consumentenbond.

OCU wijst er ook op dat een bar of restaurant wel een minimum-afname of een maximum tijd dat de klant in de zaak of op het terras aanwezig is mag stellen. ‘Dat is ook legaal’, maar altijd wanneer de klant vooraf daarvan op de hoogte is gesteld.

Dit vind je misschien ook leuk