Marbella is de enige Spaanse stad met 150.000 inwoners zonder treinstation

door Elize van LoonElize van Loon
Treinverbinding Marbella

Elke dag rijden meer dan 120.000 voertuigen richting Marbella, maar de stad heeft nog steeds geen spoorverbinding. Ondanks de sterke economische en toeristische groei blijft Marbella de enige Spaanse stad met meer dan 150.000 inwoners zonder trein. Dit gebrek aan infrastructuur zorgt voor lange reistijden, hoge kosten voor forenzen en overvolle snelwegen.

Het ontbreken van een spoorverbinding is een rem op de economische en sociale ontwikkeling van Marbella. Het is een doorn in het oog van burgemeester Ángeles Muñoz. De gemeente dringt dan ook aan op structurele verbeteringen, zodat de stad toegankelijker wordt voor zowel inwoners als de honderdduizenden toeristen die de populaire badplaats jaarlijks bezoeken.

Overvolle snelwegen 

Iedere dag rijden meer dan 120.000 voertuigen op de snelweg richting Marbella. Dat zorgt voor grote verkeersdrukte en lange reistijden, vooral tijdens het hoogseizoen. Burgemeester Ángeles Muñoz stelde dat “de situatie daardoor op de snelweg onhoudbaar is geworden.” Ook benadrukte zij het gebrek aan visie van de Spaanse overheid over een betere infrastructuur. Ze vervolgde: “Zolang er geen betere infrastructuur is, zou de overheid in ieder geval geld moeten vrijmaken voor kortingen op de tolweg AP-7.” Tolwegen aan de Costa del Sol zijn door inflatie duurder geworden en in drukke periodes gelden verhoogde tarieven.

Hoge kosten en lange reistijd voor forensen

Werknemers die dagelijks vanuit Málaga naar Marbella reizen, hebben te maken met hoge kosten. Zonder spoorverbinding blijven ze afhankelijk van dure tolwegen of lange busritten. Muñoz pleit ervoor dat, als de kusttrein financieel niet haalbaar is, particuliere investeringen moeten worden overwogen. Daarnaast noemt ze liberalisering van de tol als mogelijke deeloplossing voor het vervoersprobleem.

Duurzame toekomst en investeringen in infrastructuur

Behalve op het verbeteren van de mobiliteit richt Marbella zich op duurzame ontwikkeling, vooral op het gebied van waterbeheer. Zo werkt de gemeente aan de modernisering van de ontziltingsinstallatie en de bouw van een nieuwe waterzuiveringsinstallatie. Bovendien heeft de regionale overheid plannen voor een watersnelweg die Campo de Gibraltar met Axarquía verbindt.

Europese Commissie onderzoekt spoorverbinding

De Europese Commissie buigt zich over de gebrekkige spoorverbindingen in de provincie Málaga en aan de Costa del Sol. Daarbij gaat het om de veelbesproken ontbrekende kusttrein die enkele van Zuid-Spanje’s belangrijkste kustplaatsen met elkaar en met het vliegveld moet verbinden. Daaronder Málaga, Mijas, Marbella en Estepona.

Lees ook: Treinverbinding tussen Nerja en Algeciras zou 60 miljoen passagiers per jaar kunnen vervoeren