De pandemie markeerde een voor en na in het uitgavenpatroon en de waarden van Spaanse huishoudens. Zij geven in vergelijking met 2019 minder uit aan eten en drinken en meer aan reizen, restaurants, hotels en elektronische apparatuur.
Bovendien blijkt uit de door de Europese Centrale Bank gecoördineerde enquête naar het consumentenvertrouwen dat Spanjaarden, vooruit kijkend naar de komende 12 maanden, bereid zijn de consumptie van duurzame goederen (zoals auto’s en huishoudelijke artikelen) te matigen. Maar ze willen niet minder uitgeven aan vakanties. 50% van de ondervraagden verwacht in de komende 12 maanden een aanzienlijke hoeveelheid tijd en geld aan vakanties te besteden (vergeleken met 40% in dezelfde maand van vorig jaar)
Ander uitgavenpatroon, minder geld naar voeding
Volgens gegevens van de classificatie van de consumptieve bestedingen van huishoudens naar doel die eind september door het Nationaal Instituut voor de Statistiek (INE) zijn bijgewerkt, zijn de uitgaven van huishoudens aan voedsel en niet-alcoholische dranken 20% hoger dan in 2019. Maar afgezien van de prijsstijgingen is de consumptie in reële termen de afgelopen vijf jaar met 11% gedaald. Met name gezinnen verbruiken nu 30% minder liter olie dan toen, 16% minder broden of 15% minder kilo’s fruit (al kost het meer).
Net als bij voedsel, waar stijgende prijzen hebben geleid tot een vermindering van de consumptie, heeft de stijging van de rente in de afgelopen jaren geleid tot een grotere vermindering van de schuldenlast van huishoudens. Hoewel huishoudens twee keer zoveel betalen aan financiële diensten als in 2019, daalden deze uitgaven in reële termen met 11,5%.
Meer geld naar horeca, reizen, computerapparatuur
Daar staat tegenover dat de (reële) consumptie van overnachtingen de afgelopen vijf jaar bijna verdubbeld is (een reële stijging van 92,8%). De uitgaven aan bar-, restaurant- en bezorgdiensten stegen met bijna 19% (inflatie niet meegerekend). Er is ook een sterke stijging van de reële consumptie van pakketreizen (22,7%), cultuurgoederen (46%) en duurzame goederen voor vrijetijdsbesteding (28,5%).
Daarnaast is de consumptie van computerapparatuur en communicatie (90% meer) en software (124% meer, exclusief games) enorm gegroeid.
Elektriciteit en gas
¥at betreft de elektriciteits– en gasvoorziening van huishoudens was er in 2023 een aanzienlijke opleving van het verbruik van 23% ten opzichte van het voorgaande jaar (in volume). Dit viel samen met de matiging van de prijzen die volgde op de explosie van de voorgaande twee jaar. Hierdoor was dit verbruik in 2023 37% hoger dan in 2019 (in volume).
Meer diensten, minder goederen
Over het algemeen wijzen de gegevens over het uitgavenpatroon naar een verschuiving in de consumptie van huishoudens van goederen naar diensten. De aankoop van voertuigen is met 0,5% gestegen, terwijl het personenvervoer bijna is verdubbeld (90% meer). De reële uitgaven aan kleding en schoeisel waren in 2023 1,4 procent lager dan in 2019.
Dit vind je misschien ook interessant: Drie op de vier Spanjaarden willen duurzamer reizen