Jaarlijks blijven tienduizenden verkeersboetes van buitenlandse toeristen in Spanje onbetaald. Het lukt de Spaanse verkeersdienst DGT slechts om iets meer dan de helft te innen. Met strengere regels wil men dat nu veranderen.
Spanje ontving in 2024 bijna 94 miljoen buitenlandse toeristen. Ruim 14 miljoen daarvan kwamen over de weg, en velen huurden ter plekke een auto. Een deel van deze toeristen beging een verkeersovertreding, maar het innen van de boetes blijkt voor de Spaanse autoriteiten een lastige klus te zijn.
Moeilijke inning ondanks Europese afspraken
Dat tegenwoordig verkeersovertreders uit andere EU-landen makkelijker kunnen worden opgespoord is dankzij de Europese richtlijn 2015/413/UE. Daartoe werd het digitale netwerk EUCARIS opgericht. Via dit netwerk worden kenteken- en rijbewijsgegevens uitgewisseld. Dat maakt het voor de Spaanse DGT mogelijk om buitenlandse bestuurders te identificeren en beboeten.
Wanneer vervallen verkeersboetes in Spanje?
“Vroeger konden we een buitenlandse overtreder alleen ter plekke beboeten. Dankzij deze gegevensuitwisseling kunnen we nu de boete ook achteraf versturen,” aldus Conchita Guerrero, plaatsvervangend hoofd van de DGT.
Toch is het succes beperkt. In 2024 werden 190.188 boetes verstuurd aan Europese bestuurders. Het ging voornamelijk om snelheidsovertredingen die door flitspalen werden vastgesteld. Minder dan 60% van die boetes werd daadwerkelijk betaald.
Oostenrijkers betalen, Italianen niet
De betalingsbereidheid verschilt flink per nationaliteit. Oostenrijkers, Duitsers, Portugezen en Nederlanders betalen hun boetes het vaakst. Italianen, Polen en Roemenen laten die juist het vaakst onbeantwoord.
Volgens Guerrero speelt “de cultuur” van het land mogelijk een rol. De verschillen zijn namelijk opvallend en structureel. Daarnaast is het momenteel nog lastig om onbetaalde boetes daadwerkelijk te innen, omdat buitenlandse overheden weinig verplicht zijn om mee te werken.
Nieuwe regels moeten inning verbeteren
Daar komt vanaf 2026 verandering in. Dan treedt de nieuwe Europese richtlijn 2024/3237 in werking. Deze verplicht lidstaten om elkaar te helpen bij het innen van verkeersboetes. Ook breidt de richtlijn het aantal strafbare feiten uit van 8 naar 18. Nieuw zijn onder meer: het niet houden van voldoende afstand, gevaarlijk inhalen en verkeerd gebruik van vluchtstroken.
De DGT hoopt dat met deze nieuwe regels een groter deel van de boetes wél betaald zal worden. Voorlopig blijft echter een aanzienlijk deel van de buitenlandse verkeersovertreders buiten schot.
Spaanse politie waarschuwt voor fraude via SMS rond verkeersboetes