Na lange vertragingen van de fabrikant wordt eindelijk een nieuwe trein toegevoegd aan de dagelijkse low-cost hogesnelheidstrein tussen Barcelona en Madrid. Deze heeft een capaciteit van 581 passagiers.
De treinen kunnen een snelheid bereiken van 300 kilometer per uur. Ze zullen het noordelijke treinstation Figueres-Vilafant in Catalonië verbinden met de Spaanse hoofdstad. Mensen kunnen in- en uitstappen in Girona, Barcelona, Camp de Tarragona en Lleida.
Moderne en competitieve treinen
Dit zijn de “meest moderne” treinen die Renfe in staat stellen “concurrerender te zijn en meer mensen naar meer bestemmingen te vervoeren,” aldus Ricard Rivera van Renfe. Avlo, wat staat voor ‘Alta Velocidad Low Cost’ (low-cost hogesnelheid), was Renfe’s antwoord op de liberalisering van de hogesnelheidstreinmarkt in Spanje en de komst van andere operators zoals het Franse Ouigo en het Italiaanse Iryo.
Tot december heeft Avlo al meer dan 121.000 tickets verkocht voor reizen met de nieuwste toevoeging, het S106-model. Dit model zal de voormalige 112-serie vervangen. In totaal zal Avlo zijn wekelijkse capaciteit verhogen van 24.000 zitplaatsen naar 28.000.
Vergrootte capaciteit en comfort
“Het is een eer om dit nieuwe model aan te bieden,” zei Rivera enkele minuten voordat hij aankwam op het station Camp de Tarragona, 30 minuten van Barcelona. In vergelijking met het vorige model heeft de S106 een capaciteit van 581 personen, 144 meer passagiers dan zijn voorganger met 438 zitplaatsen. Een van de belangrijkste kenmerken van de zitplaatsverdeling is dat het een drie-twee configuratie heeft, vergelijkbaar met die in een vliegtuig.
Passagiersreacties
Een van de belangrijkste kenmerken van de nieuwe modellen is het comfort van de trein, vertelden veel passagiers aan de bij de aankomst aanwezige Spaanse media. “De nieuwe zitplaatsverdeling beperkt de ruimte niet in vergelijking met die met twee rijen. Het lijkt alsof we in een vliegtuig reizen, wat velen van ons al gewend zijn,” zei een van de passagiers. Een andere passagier benadrukte eveneens dat de trein ruim aanvoelt.
Nieuwe routes
Renfe heeft 10 van de 30 eenheden van de S106-trein ontvangen. Deze zijn geproduceerd door het Spaanse bedrijf Talgo. Vier van de treinen zijn al in gebruik op de Barcelona-Madrid low-cost treinlijn, terwijl er nog een in afwachting is. De andere treinen zullen hogesnelheidsroutes bieden tussen Madrid en regio Asturië in Noord-Spanje en nieuwe bestemmingen in de noordwestelijke regio van Galicië.
In Catalonië zullen vooral het station Lleida-Pirineus en het station Camp de Tarragona “enorm profiteren” van de nieuwe toevoegingen, zei Rivera. Ook voorspelt hij een positief effect op vele andere stations zoals Girona en Zaragoza. Talgo werd verwacht de Avril- of S106-treinen al in 2021 te leveren, maar enkele aanpassingen duwden de leverdatum naar juli 2022. De eerste eenheden begonnen echter pas in mei 2024 over de Spaanse rails te rijden. Vanwege deze vertragingen heeft Renfe aangekondigd dat ze klachten zullen indienen tegen Talgo.
Lees ook: Madrid-Murcia vanaf 7 euro met ‘low cost’ hogesnelheidstrein