In de vroege ochtend van vrijdag 1 november vond in de Straat van Gibraltar een botsing plaats tussen twee tankschepen. Door de aanvaring raakte een van de tankers beschadigd, wat leidde tot de lekkage van 500.000 liter paraffine.
Het chemische tankerschip Southern Puma en de bulkcarrier Louisa Bolten kwamen vrijdag in botsing in de wateren van de Straat van Gibraltar. De botsing vond plaats op ongeveer 20 mijl ten zuidoosten van Punta Europa en iets meer dan 15 mijl ten oosten van Ceuta.
Als gevolg van de aanvaring liep de Southern Puma schade op aan de zijkant. Het schip was geladen met paraffine dat het op de kade van de faciliteiten van Moeve in San Roque (voorheen Cepsa) moest lossen. Door de botsing ontstond een lek waardoor de tanker naar schatting 500 kubieke meter paraffine is verloren. Het tweede schip had schade aan de boeg. Er zijn geen gewonden te betreuren onder de bemanning van beide schepen.
Geen gewonden, maar vreemde geur ontdekt
Het Coördinatiecentrum van de Maritieme Reddingdienst in Tarifa ontving vrijdag 1 november rond 4:30 uur melding van de aanvaring en zette daarop reddingsboten in. Al gauw bleek dat er geen mensen gewond waren, waarop beide schepen hun vaart konden voortzetten. De reddingswerkers merkten echter een vreemde geur op en namen monsters af in het gebied. Na onderzoek in de haven van Algeciras bleek het te gaan om paraffine. Een helikopterpatrouille maakte bovendien melding van een kleine vlek in het gebied, afkomstig van de Southern Puma.
De Maritieme Autoriteit van Algeciras gaf het tankerschip daarna opdracht om koers te zetten naar de haven van Algeciras. Daar moest het schip op een afstand van meer dan 12 mijl blijven, totdat het toestemming kreeg de haven binnen te varen.
Volgens Maritieme Autoriteit is lek ongevaarlijk
Bronnen van de Maritieme Autoriteit van Algeciras verklaarden dat er toezicht wordt gehouden op het paraffinelek. Zij geven aan dat niet actief geprobeerd wordt het lek te stoppen, omdat paraffine de neiging heeft te verdampen. Paraffines zijn complexe mengsels van stoffen die uit olie worden gewonnen. Ze zijn vast bij kamertemperatuur, mengen niet met andere stoffen, zijn waterdicht, glanzend, biologisch afbreekbaar en niet-toxisch. Het maakt paraffine geschikt voor de productie van een breed scala aan consumptieproducten.
De Southern Puma heeft een Liberiaanse vlag en werd in 2016 gebouwd. De bulkcarrier Louisa Bolten, met een vlag van de Marshalleilanden, voer vanuit de haven van Avonmouth (Verenigd Koninkrijk) met bestemming Aliaga (Turkije).
Bronnen van Moeve Chemie (voorheen Cepsa Chemie) meldden dat de Southern Puma 2.000 ton paraffine had geladen in Rotterdam (Nederland) en onderweg was naar San Roque om meer product te laden voor export naar Brazilië. Het bedrijf verzekerde de zaak nauwlettend in de gaten te houden en indien nodig verantwoordelijkheid te nemen voor de gevolgen.
Milieuactivisten eisen evaluatie paraffinelek Straat van Gibraltar
Milieuorganisatie Verdemar Ecologistas en Acción heeft de Maritieme Autoriteit van Algeciras gevraagd de effecten van het paraffinelek op zee te identificeren. De milieuactivisten van de organisatie nemen geen genoegen met de bewering van de kapitein dat de gelekte paraffine zal verdampen en geen effect zal hebben op het milieu. De organisatie eist een evaluatie van de milieueffecten door het lek in de Straat van Gibraltar. Bovendien beweert de milieuorganisatie dat paraffine wél schadelijk is voor het milieu omdat het product uit gedestilleerde ruwe olie worden gewonnen. “Dit lek kan honderden mariene soorten die in de Straat en de Alboránzee voorkomen, schaden,” aldus de milieuactivisten.
Lees ook: Dit is waarom orka’s steeds vaker schepen aanvallen