De Spaanse onafhankelijke vakbond CSIF voerde het onderzoek uit onder 2.000 docenten die lesgeven op basis- en middelbare scholen verdeeld over alle autonome regio’s van Spanje. Het onderzoek gaat over pestgedrag binnen de schoolmuren.
- 75 procent van de ondervraagde docenten erkent dat zij weinig of geen gezag hebben over de leerlingen.
- Ruim een vierde van alle docenten geeft toe dat de sfeer op school niet aangenaam is en er onvoldoende discipline heerst.
- Meer dan de helft van de docenten zegt zelfs dat er sprake is van veel geweld in de klassen: Er wordt vaak gevochten, gescholden en getreiterd. Er is sprake van vandalisme van schooleigendommen, psychologisch pesten, racisme, bedreiging van leerlingen en hun familie – ook via sociale media – en gebrek aan respect voor docenten.
- Ruim 25 procent van de docenten zegt dat de band met de ouders van de leerlingen ‘erg slecht’, ‘niet goed’ of zelfs helemaal niet aanwezig is.
Gebrek aan gezag ontzettend zorgelijk
Voorzitter van de onderwijstak van de vakbond CSIF, Mario Gutiérrez, geeft aan dat deze situatie ontzettend zorgelijk is. ‘Het gedrag dat de kinderen nu laten zien, nemen ze straks mee in hun volwassen leven als deze situatie niet aangepakt wordt’. De voornaamste reden van dit gedrag is toch het gebrek aan gezag van de docenten. Docenten hebben te weinig gezag om leerlingen de klas uit te sturen. Ook hebben ze onvoldoende opleiding gehad om met dit pestgedrag om te kunnen gaan.’