Prijzenoorlog dreigt in Spaanse toeristische sector

door admin
Prijzenoorlog dreigt in Spaanse toeristische sector

Dit blijkt uit gegevens van de toeristische organisatie Exceltur. De Spaanse krant El Confidencial sprak verschillende mensen in de sector en voorspelt op basis daarvan een hevige prijzenoorlog om de Spaanse toerist aan te trekken de komende maanden. Volgens de vicepresident van Exceltur, José Luis Zoreda, is het ‘niet levensvatbaar om voor eind juni te openen voor de interne markt’. Hij gaat hier in op de moeilijkheden die bedrijven in de sector zullen ervaren om hotels en andere toeristische bedrijven op te starten met de beperkende maatregelen die gelden in de verschillende fases van het de-escalatieplan zoals dat eerder deze week door de overheid is gepresenteerd.

Zoreda waarschuwt ook dat niet alleen de Spaanse toerist van belang is de komende tijd maar of Duitsers, Fransen of Scandinaviërs zullen komen. ‘Op dit moment is de grote onbekende factor waarmee we te maken hebben dat we niet weten of de grenzen open gaan of niet.’ Hij refereert aan Duitsland dat zijn burgers afraadt om Spanje nu te bezoeken en aan het Verenigd Koninkrijk dat zijn dodental als gevolg van het virus zag stijgen midden in de noodtoestand en Spanje met nog steeds nieuwe besmettingen. In het licht hiervan zal het moeilijk zijn om in de maanden juli, augustus of september al herstel te verwachten. De verliezen kunnen oplopen tot 96 miljard euro aan het einde van het jaar als deze trend zich voortzet. Dat is bijna 9 procent van het Spaanse bbp, zo schat Exeltur.

De sector zelf toont zich erg pessimistisch. Hotels en andere toeristische bedrijven werken aan een scenario met nauwelijks internationale cliënten waarin de strijd tussen Spaanse bestemmingen om de nationale toerist ‘bloederig’ kan zijn, zo geeft Antoni Mayo, president van Hosbec, de toeristische belangenvereniging aan de Costa Blanca aan. ‘Het is de wet van vraag en aanbod waaraan we zijn overgeleverd’. Mayo is voorstander van steunmaatregelen van de overheid zodat bedrijven tot het volgende seizoen kunnen overleven zonder zich te hoeven mengen in een prijzenoorlog die hen alsnog de das om kan doen.

De regionale staatssecretaris voor Toerisme in Valencia, Francesc Colomer deelt de zorgen over een prijzenoorlog wanneer iedereen met elkaar gaat concurreren om dezelfde markt. ‘Voor een regio zoals de onze vormt het verlagen van prijzen een groot gevaar en het is heel moeilijk om maatregelen hiertegen te nemen’, zo zegt hij over een mogelijke prijsinteventie van overheidswege.

Men vreest dat veel bedrijven toch hun tarieven omlaag zullen gooien om maar vraag te creëren. ‘Dat is een verkeerde strategie want later wordt het heel moeilijk om de prijzen weer te herstellen’, zegt Colomer. Exceltur is voorstander van het zoeken naar formules om de belastingdruk voor bedrijven in de sector te verminderen, financiële steun te verlenen en uitgaven te verminderen met een verlenging van eventuele tijdelijke ontslagregelingen wegens overmacht om te kunnen overleven tot het volgende seizoen.

‘Zonder Europeanen is het onhaalbaar om hotels te openen’, zegt Juan Carlos Sanjuán, CEO van Casual Hoteles met vestigingen in Madrid, Bilbao, Lissabon, Valencia, Málaga en Sevilla. 60 procent van zijn cliënten komt uit het buitenland. Hij overweegt slechts één hotel per stad te openen vanaf eind juni om te zien hoe dat gaat. 

Dit vind je misschien ook leuk