Prijzenoorlog tussen benzinestations in Spanje goed voor de consument

door admin
Prijzenoorlog tussen benzinestations in Spanje goed voor de consument

Nu de regering van Spanje heeft aangekondigd per 1 januari te stoppen met de algemene subsidie van 20 cent op elke liter brandstof, dreigt er een prijzenoorlog uit te breken tussen de grootste benzinestations. Dat belooft betere brandstofprijzen voor consumenten.

Per 1 januari geldt de korting van 20 cent per liter alleen nog voor professionals en vervoerders. Kwetsbare gezinnen ontvangen een ‘benzinecheque’ van 100 euro als steun. Benzinestations nemen nu maatregelen om klanten te behouden. De belangrijkste merken in Spanje begonnen met de inwerkingtreding van deze overheidssteun op 1 april jl een strategie om marktaandeel te winnen. Met uitzondering van Repsol die de regering op 16 maart voorging met een extra korting op de aangekondigde overheidskorting.

Bekijk ook: Premier Sanchez trekt 10 miljoen euro uit voor uitbreiding anticrisissteun

Sindsdien zijn de tankstations volgens Merca2.es verwikkeld in een handelsoorlog die zeker tot maart van het komende jaar zal duren en die ook de marges van de bedrijven onder druk hebben gezet. Repsol heeft zijn korting van 10 cent per liter nu verlengd. Daarmee is het bedrijf de rest van de oliemaatschappijen voor. Galp heeft zijn strategie ook veranderd en past vanaf 1 januari een korting van hetzelfde bedrag toe. Nieuwe klanten van Galp echter krijgen echter een extra bonus van 0,25 euro en voor eenmalig gebruik, zolang ze voldoen aan de loyaliteitsvereisten.

Zowel BP als Cepsa hebben nog niet aangekondigd of ze hun prijsverlaging handhaven. Vanuit BP verzekeren bronnen dat deze maatregel bestudeerd wordt. Cepsa wacht nog af of het uiteindelijk de meerprijs van deze korting op zich neemt. 

Volgens de berekeningen van Repsol heeft de oliemaatschappij haar klanten bijna 440 miljoen euro kunnen besparen. Cepsa heeft met deze bonussen de portemonnee van zijn klanten met ongeveer 130 miljoen verlicht.

Oliebedrijven en consumenten willen regeling behouden

De belangrijkste oliebedrijven en consumenten hebben er bij de regering op aangedrongen om de subsidie te behouden om de inflatie te bestrijden. De prijs van benzine ligt nu echter op een niveau dat sterk lijkt op dat van een jaar geleden, zonder rekening te houden met de bonus. Met de bonus meegerekend is de daling 12,5% vergeleken met de prijs van december 2021, volgens gegevens van de Nationale Commissie voor Markten en Mededinging (CNMC) en het EU Oil Bulletin, dat de gemiddelde prijs van benzine in elk land vaststelt.

Bekijk ook: Tien miljoen Spanjaarden krijgen benzinecheque van 100 euro

Repsol en Galp passen de korting alleen toe op klanten die de officiële applicaties van de bedrijven gebruiken, Waylet in het geval van Repsol en Mundo Galp. Hoewel Galp dit doet voor 0,1 euro en 25 cent extra voor nieuwe gebruikers. De grootste oliemaatschappij van Spanje behoudt de bonus tot 31 maart, terwijl Galp de einddatum open laat totdat de huidige marktomstandigheden versoepelen. Galp paste ook een korting van 5 cent toe aan klanten die Waylet niet gebruikten.

BP en Cepsa doen nog niet mee aan handelsoorlog

Cepsa sloot zich in april aan bij de extra korting, terwijl BP een korting van 12 cent doorvoerde voor particulieren en nog eens 14 cent voor professionals. Geen van beide bedrijven heeft nog iets aangekondigd over het vervolg in het nieuwe jaar.

Korting ten einde wanneer veel mensen onderweg zijn

Het einde van de korting komt midden in het weekend waarin heel veel Spanjaarden na hun kerstvakantie onderweg zijn naar huis. Met het vasthouden van de kortingen proberen de grootste oliemaatschappijen in Spanje klanten te behouden in een tijd waarin de inflatie de consumenten over land, over zee en door de lucht raakt. Tankstations verwachten op de laatste dag van het jaar grote drukte omdat ze verwachten dat iedereen nog snel even zijn tank volgooit, voordat de korting is afgelopen.

Door hun kortingen te blijven geven oefenen Repsol en Galp druk uit op Cepsa en BP om deel te nemen aan deze handelsoorlog. Die zal winnaars en verliezers opleveren, vooral in de zogenaamde goedkope/merkloze benzinestations. Die kunnen niet concurreren door hun toch al zeer lage margens nog verder te verkleinen.

Op die manier zetten Repsol en Galp ook druk op onder meer Petroprix, Nuroil en Plenoil. Deze drie bedrijven hebben nog niet besloten of ze nog eens 10 cent van hun marges gaan inleveren om het gat met de grote benzinestations te behouden.

De druk van Repsol op de low cost tankstations

Deze kleinere bedrijven hebben nauwelijks speelruimte. Het geheim ligt in het laag houden van de prijzen, ten eerste vanwege lagere investeringen in R&D en het ontbreken van aanvullende dienstverlening en soms ook personeel. De samenstelling van de brandstof is praktisch hetzelfde. Dat beseffen ook veel consumenten die zich zorgen maken over de steeds maar stijgende kosten. 

Aanklacht low cost tankstations tegen de grote

De goedkope benzinestations hebben de grote aangeklaagd wegens een vermeend pact door deze kortingen op de markt aan te bieden. De concurrentiewaakhond CNMC onderzoekt de zaak nu. Volgens de klagers waren de kortingen van 0,1 euro “agressief”. Wel gaven ze toe dat het onmogelijk was om te kunnen concurreren met de maatschappijen met het grootste aantal stations in Spanje.

Geen schatting van de prijs van benzine in Spanje in 2023

Ondanks de overheidssubsidie ​​bleef de prijs van brandstof pieken bereiken met een recordhoogte in de zomer, in de nasleep van de gestegen olieprijs. Diesel is echter naar recordhoogtes geschoten als gevolg van de Russische invasie van Oekraïne. Vanwege de bestaande onzekerheid heeft voor 2023 geen van de grote bedrijven hun prognoses over de prijs van benzine en diesel gepubliceerd. “We hebben geen glazen bol”, houden de geraadpleegde bronnen vol.

Alles hangt af van sleutelfactoren

Alles zal afhangen van verschillende sleutelfactoren, zoals de verlenging van de Russische invasie van Oekraïne, de prijs van olie, de vraag naar deze grondstof en of de verwachte recessie al dan niet doorzet, evenals de diepte ervan. Op dit moment heeft de Spaanse industrie het elektriciteitsverbruik drastisch verlaagd, een teken dat de magazijnen vol zijn of dat er een terugval in de verkoop wordt verwacht.

Dit vind je misschien ook leuk