Het grondpersoneel bij Ryanair gaat staken. Deze staking was al gedeeltelijk aangekondigd, maar breidt zich nu uit naar alle luchthavens waar de Ierse prijsvechter actief is. De acties zijn vanaf 15 augustus, midden in het hoogseizoen, van kracht op alle Spaanse bases, zo kondigde de vakbond UGT aan.
Aanleiding voor de staking zijn disciplinaire maatregelen tegen werknemers die weigeren extra, niet verplichte, uren te draaien. Ook hekelt de vakbond het structureel misbruik van deze zogenoemde ‘complementaire uren’ door Azul Handling, de dochteronderneming van Ryanair die verantwoordelijk is voor de afhandeling op de grond.
Stakingsdagen tot eind 2025
De staking begint op 15, 16 en 17 augustus, midden in het drukke vakantieseizoen. Daarna volgen wekelijkse werkonderbrekingen tot het einde van het jaar. Deze zijn gepland voor elke woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag, steeds op drie momenten van de dag (tussen 5.00–9.00 uur, 12.00–15.00 uur en 21.00–23.59 uur).
Deze landelijke staking van Ryanair in Spanje betreft meer dan 3.000 medewerkers die werken op onder andere de luchthavens van Madrid, Barcelona, Valencia, Málaga, Alicante, Sevilla, Ibiza, Palma de Mallorca, Girona, Tenerife Zuid, Lanzarote en Santiago de Compostela.
Conflict escaleert na eerdere staking in Madrid
Oorspronkelijk was de actie beperkt tot luchthaven Madrid-Barajas, waar UGT en CGT eerder 22 stakingsdagen aankondigden. Die situatie is nu geëscaleerd naar een nationale staking. De escalatie was volgens de vakbonden een gevolg van het uitblijven van een reactie van Ryanair of Azul Handling.
José Manuel Pérez Grande, vakbondsleider bij FeSMC-UGT, stelt dat het bedrijf “een strategie van onderdrukking en onzekerheid voert die in strijd is met fundamentele arbeidsrechten”. Hij benadrukt dat Azul Handling verantwoordelijk is voor de huidige situatie.
Oproep tot onderhandeling
De vakbond roept het bedrijf op om de disciplinaire maatregelen in te trekken. Ook wil men dat een serieuze onderhandeling van start gaat over betere arbeidsvoorwaarden. Verder is er een bemiddelingsverzoek ingediend bij het SIMA, het Spaanse interprofessionele bemiddelingsinstituut, als laatste stap voor de staking van kracht wordt.
Vakbonden wijzen erop dat het vooral Ryanair-passagiers zullen zijn die hinder ondervinden van deze langdurige staking, tenzij het bedrijf bereid is om in gesprek te gaan.