De president van Andalusië, Juanma Moreno, zegt dat burgers sneller een afspraak moeten krijgen bij de huisarts. Hij heeft een plan gepresenteerd om de lange wachttijden in de eerstelijnszorg aan te pakken. Moreno erkent dat de toegankelijkheid tot de gezondheidscentra te wensen overlaat en kondigde daarom maatregelen aan om de toegankelijkheid te verbeteren.
Binnen 72 uur een afspraak
Een van de belangrijkste beloften is dat Andalusiërs recht hebben op een afspraak binnen 72 uur. Dit kan een fysieke afspraak zijn, maar ook een telefonisch consult. Gezondheidscentra moeten binnen die 72 uur zorgen voor een eerste contactmoment, zelfs als dat met een andere huisarts is, al dan niet uit een ander centrum of een andere provincie. Hiermee hoopt de Andalusische regering de wachttijden drastisch te verkorten.
Moeite om afspraak te krijgen bij huisartsen in Andalusië
De president van Andalusië gaf toe dat de lange wachttijden tot wanhoop kunnen leiden. Tijdens de jaarlijkse Algemene Beschouwingen van Andalusië benadrukte hij dat het systeem moet veranderen om sneller in te spelen op de behoeften van patiënten. In sommige gezondheidscentra was tot nu toe slechts 50 procent van afspraken daadwerkelijk beschikbaar voor patiënten. De andere helft werd gereserveerd voor onvoorziene gevallen. Dit leidde tot veel frustraties bij diegenen die een afspraak wilden maken. Vanaf nu mag maximaal 7 procent van de beschikbare tijd voor consulten worden gereserveerd voor andere doeleinden. Daarmee komen er veel meer tijden beschikbaar voor de Andalusiërs in het digitale platform Salud Responde.
Herstel gezondheidszorg na de pandemie
De Andalusische gezondheidszorg heeft sinds de coronapandemie moeite gehad om terug te keren naar het oude niveau van dienstverlening. Het triagesysteem, dat in die tijd werd ingevoerd om voorrang te geven aan COVID-19-gevallen, is in veel centra nog steeds in gebruik. Triage is een methode om de ernst en urgentie van zorgbehoeften van patiënten te beoordelen en prioriteiten te stellen. Het wordt vaak gebruikt in de gezondheidszorg, bijvoorbeeld op de spoedeisende hulp, bij huisartsenposten of in crisissituaties. In Andalusië heeft deze manier van werken ertoe geleid dat eerstelijnszorg overbelast is. Moreno gaf toe dat het systeem moet verbeteren en beloofde verdere hervormingen.
Gezondheidszorg krijgt meer geld en personeel
Om de toegankelijkheid voor patiënten te verbeteren, zullen huisartsen in de namiddag consulten kunnen doen en kunnen zij patiënten uit andere gezondheidscentra behandelen. Daarnaast benadrukte Moreno dat het personeelsbestand van de Andalusische Gezondheidsdienst (SAS) sinds zijn aantreden aanzienlijk is gegroeid, met 26.000 nieuwe medewerkers. In 2025 en 2026 komen daar nog eens 14.000 medewerkers bij.
De president wees ook op de verhoogde investeringen in de gezondheidszorg. In 2024 wordt 35 procent van het zorgbudget toegewezen aan eerstelijnszorg, en het totale zorgbudget is sinds 2018 met bijna 60 procent gestegen. Gemiddeld bedraagt het zorgbudget in 2025 per inwoner 1.765 euro. Dat is 600 euro meer dan in het laatste jaar van de vorige regering.
Reactie van Andalusiërs
Voor veel Andalusiërs komt het plan als geroepen. Wie via het digitale platform een afspraak wil maken bij de huisarts, ziet vaak dat er nauwelijks plek is. In de centra zelf daarentegen is het vaak wel mogelijk om een afspraak te maken. De overheid belooft dit aan te pakken. Door efficiënter te plannen en meer flexibiliteit in het systeem te brengen, hoopt de regering het vertrouwen van Andalusiërs terug te winnen en de eerstelijnszorg toegankelijker te maken. Bovendien krijgen de inwoners van Andalusië de garantie dat ze binnen 72 uur een afspraak kunnen krijgen bij de huisarts.
Met deze hervormingen wil de Andalusische regering een einde maken aan de lange wachttijden en zorgen voor een efficiënt en toegankelijk zorgsysteem voor iedereen.
Lees ook: Zo lang moet Spanjaard gemiddeld wachten voor afspraak met de huisarts