Spaanse pilotenstaking dreigt luchtvaartsector deze zomer te verlammen

door admin
Spaanse pilotenstaking dreigt luchtvaartsector deze zomer te verlammen

Dat is de inschatting van claimbeheerbedrijf Reclamio in murcia.com. Een staking van deze omvang zou de zomermobiliteit, waarin normaal gesproken de meeste reizen plaatsvinden, flink in de weg kunnen zitten.

De Spaanse Pilotenbond (SEPLA) heeft afgelopen vrijdag de mogelijkheid van een algehele staking op tafel gelegd. Dit uit protest tegen de minimale diensten die zijn vastgesteld bij de recentste stakingen, zoals in het geval van Air Europa.

Datum 24-uursstaking moet nog worden bepaald

Piloten van verschillende Spaanse en buitenlandse luchtvaartmaatschappijen steunen een 24-uursstaking en wachten ze op de beslissing van de Spaanse Unie van Luchtvaartloodsen (Sepla) om de datum te bepalen. De verwachting is dat andere groeperingen, zoals cabinepersoneel (TCP) zich bij de staking zullen aansluiten. 

Sepla vertegenwoordigt bijna 7.000 piloten en de maatregel rond minimale dienstverlening betreft alleen die van de luchtvaartmaatschappijen Iberia, Iberia Express, Vueling, Iberia Regional/Air Nostrum, Air Europa, EasyJet, Ryanair, Jet2.com, Norwegian, Eurowings, Plus Ultra Airlines, Iberojet en Swiftair.

Andere stakingen

Deze stakingsoproep zou worden toegevoegd aan die van Air Nostrum, waarvan de piloten voor onbepaalde tijd staken, en Air Europa, waarvan de technische bemanningsleden acht nieuwe stakingsdagen hebben uitgeroepen voor 22, 23, 25, 26, 29 en 30 mei en 1 en 1 mei en 2 juni op alle bases en werkcentra in Spanje.

Zorgelijke kettingreactie

Noemí Fernández, manager bij Reclamio, schetst een verontrustend beeld: “De kettingreactie die ontstaat door een enkele vertraging van een vlucht door een staking bij een luchtvaartmaatschappij is enorm. Het beïnvloedt niet alleen de betreffende vlucht, maar de daaropvolgende trajecten die hetzelfde vliegtuig die dag zou moeten uitvoeren, raken ook verstoord. Hierbij blijft er weinig ruimte over om de punctualiteit te herstellen.”

Annuleringen: een nog grotere klap

Volgens Fernández zijn annuleringen nog schadelijker en ernstiger. In het hoogseizoen zitten de meeste andere vluchten waarschijnlijk al voor 95% vol. Het herplaatsen van alle passagiers wordt dan een zware opgave. Vaak betekent het dat de passagiers aan de grond moeten blijven. Dit kan vakanties ruïneren en mensen de mogelijkheid ontnemen om naar huis terug te keren. Als deze situaties zich dag na dag herhalen door een langdurige staking, kan de sector volledig instorten. 

Aanzienlijke stijging van luchtvaartclaims verwacht

Voordat SEPLA deze dreiging uitte, voorspelde Reclamio al een stijging van 140% van de luchtvaartclaims in het tweede kwartaal van 2023. Dit in vergelijking met dezelfde periode van april tot juni 2022. De situatie kan dus nog verder verergeren als deze dreiging van SEPLA realiteit wordt.

Reisbureaus en touroperators boos

De Federatie van Spaanse Reisbureaus (FETAVE) heeft haar afkeuring uitgesproken over de dreigende staking. Volgens Hosteltur beschouwt het deze als een “chantage tegen burgers die hun grondwettelijk beschermde recht op mobiliteit willen uitoefenen”. Een recht dat in hun ogen net zo beschermd is als het stakingsrecht. 

De vereniging meent dat het een onevenredige maatregel is. Deze zal zowel werknemers van die luchtvaartmaatschappijen als de gehele toeristische sector schaden. Met meer dan 80% afhankelijkheid van het luchtvervoer en na het lijden onder de ernstige gevolgen van de economische crisis veroorzaakt door de pandemie, hoopt de toeristische sector in 2023 weer op het niveau van 2019 te komen.

FETAVE stelt: “We kunnen niet aan het willekeurige gedrag van een vakbond als SEPLA of de ongerechtvaardigde en onsolidaire bedreigingen zoals die door die vakbond zijn uitgebracht, worden overgelaten.”

FETAVE houdt SEPLA dan ook verantwoordelijk voor de schade die deze staking van “twijfelachtige legaliteit” aan de toeristische activiteit kan toebrengen. 

Dit vind je misschien ook leuk