Vanaf 16 januari 2025 krijgt de hogesnelheidslijn tussen Madrid en Málaga een nieuwe speler: Ouigo. Deze Franse low cost aanbiede zal dagelijks twee retourritten tussen de steden uitvoeren, wat de concurrentie op deze drukke route flink zal aanwakkeren.
Voor reizigers is dit goed nieuws, want meer aanbieders betekent immers lagere prijzen, meer keuzemogelijkheden en betere beschikbaarheid vooral tijdens piekperiodes zoals feestdagen en vakanties.
Goedkope tickets en gezinsvriendelijke tarieven
Ouigo zet de toon met introductietarieven vanaf slechts 9 euro per enkele reis. Zelfs op korte termijn blijven de prijzen concurrerend, met tickets die variëren van 13 tot 25 euro. Voor gezinnen biedt Ouigo bovendien aantrekkelijke opties: kinderen van 4 tot 13 jaar reizen voor een vast tarief van 7 euro, ongeacht de prijs die de volwassenen betalen. Kinderen jonger dan 3 jaar reizen gratis op schoot van een ouder.
De komst van Ouigo heeft in andere steden, zoals Valencia en Alicante, al geleid tot een verlaging van de gemiddelde ticketprijs. In Málaga, waar vorig jaar het gemiddelde ticket nog 44 euro kostte, wordt een soortgelijke daling verwacht. Dit is vooral welkom in een regio met hoge vraag, zoals de Costa del Sol.
Meer treinen en kortere reistijden
Naast voordelige prijzen op het traject Málaga – Madrid brengt Ouigo ook een toename van de beschikbare zitplaatsen en frequenties. Aanvankelijk zullen er twee extra vertrekken per richting zijn, met een maximale capaciteit van 14.000 stoelen per week. De reistijd tussen Málaga en Madrid bedraagt ongeveer drie uur.
De treinen die Ouigo inzet, zijn de Alstom Euroduplex-modellen met twee verdiepingen en maar liefst 509 zitplaatsen per trein. Deze capaciteit is aanzienlijk hoger dan die van de concurrenten, zoals Renfe’s AVE en Avlo, en Iryo. Op termijn kan Ouigo zelfs dubbele treinsamenstellingen inzetten, wat de capaciteit per rit verdubbelt naar 1.018 zitplaatsen.
Historisch aantal verbindingen
Met de toevoeging van Ouigo bereikt de hogesnelheidslijn tussen Málaga en Madrid een recordaantal verbindingen. Samen met Renfe’s AVE en Avlo, en Iryo, zullen er vanaf 16 januari dagelijks 21 treinen in beide richtingen rijden. Dit is twee keer zoveel als voor de liberalisering van de hogesnelheidslijnen.
Vooruit plannen voor de beste deals
Hoewel de komst van Ouigo de concurrentie stimuleert en de prijzen verlaagt, blijft vooruit plannen essentieel voor het vinden van de goedkoopste tickets. Het loont om prijzen van verschillende aanbieders te vergelijken en vroeg te boeken, vooral tijdens populaire reisperiodes.
Lees ook: Goedkoper met de hogesnelheidstrein naar Andalusië door prijzenslag tussen aanbieders