De populariteit van mate, een traditionele drank uit Argentinië, neemt razendsnel toe in Spanje. Wat ooit een nicheproduct was, vooral gedronken door migranten uit landen als Argentinië, Uruguay en Paraguay, heeft nu een breed publiek bereikt.
Mate is een traditionele drank gemaakt van de gedroogde bladeren van de yerba mate-plant. Je bereidt het door heet water over de bladeren te gieten in een speciale beker, vaak gemaakt van een kalebas, en drinkt het door een metalen rietje genaamd een ‘bombilla’. Het heeft een unieke, bittere smaak en wordt vaak in gezelschap gedronken, als een sociale activiteit. Het proces van het bereiden en delen van mate is minstens zo belangrijk als het drinken zelf.
Sinds 1995 zijn de importcijfers van yerba mate, de bladeren waarmee de infusie wordt gemaakt, met 1.79% gestegen. In 2023 werden meer dan drie miljoen kilo’s geïmporteerd, een enorme stijging ten opzichte van de slechts 163.000 kilo’s in 1995. Het succes van deze drank komt steeds dichter in de buurt van dat van thee. Het lijkt erop dat het gat tussen deze twee dranken snel kleiner wordt.
Meer dan een modetrend
De groeiende populariteit van mate in Spanje is niet alleen te danken aan de aanwezigheid van Latijns-Amerikaanse gemeenschappen. Bekende figuren zoals Lionel Messi hebben de drank gepromoot. Bovendien heeft mate een imago opgebouwd van een gezonde, natuurlijke drank die sociale verbondenheid stimuleert. Gabriela Degiglio, eigenaar van een mate-boetiek in Valencia, verklaart in El Confidencial dat niet alleen migranten, maar ook lokale Spaanse klanten steeds vaker mate ontdekken. “We hebben klanten van over de hele wereld, zelfs uit landen zoals Syrië,” vertelt ze. “Mate wordt gezien als een gezond en ecologisch product, ideaal om te delen met vrienden.”
Supermarkten spelen in op de trend
Naast gespecialiseerde winkels zoals die van Degiglio, springen ook grote supermarktketens in op de mate-trend. Zo verkoopt Mercadona het al een tijdje, en ook Carrefour en Alcampo hebben de kruiden voor het drankje in hun schappen liggen. Diego Maccari, CEO van Caro Import, ziet de vraag naar yerba mate jaarlijks met 40% stijgen. Volgens hem is de drank niet alleen populair in Spanje, maar in veel delen van de wereld, dankzij de promotie door Argentijnen en de vergelijkbare smaakvoorkeuren tussen Zuid-Amerikanen en Europeanen.