In de vroege ochtenduren van vrijdag zorgde een storing in de bovenleiding tussen de stations Bellvitge-Gornal in L’Hopsitalet de Llobregat en Gavà voor een onderbreking van de stroomtoevoer. Hierdoor kwam een trein op de R2 Sud-lijn tussen Barcelona en Tarragona abrupt tot stilstand, met ongeveer 900 passagiers aan boord.
De situatie escaleerde toen sommige passagiers besloten de trein te verlaten en over de sporen naar de dichtstbijzijnde stations te lopen. Om de veiligheid te waarborgen, werden de Mossos d’Esquadra en de brandweer ingeschakeld om een gecoördineerde evacuatie uit te voeren. Na de evacuatie werd het treinverkeer hervat via een enkel spoor, wat leidde tot verdere vertragingen en verstoringen.
Brede impact op het netwerk
De gevolgen van de storing beperkten zich niet tot de R2 Sud-lijn. Ook andere lijnen, zoals de R14, R15, R16 en R17, ondervonden aanzienlijke vertragingen. Zo werden op de R16 en de Avant Exprés tussen L’Hospitalet de l’Infant ten zuiden van Tarragona en L’Ametlla de Mar verder naar het zuiden vertragingen van ongeveer 30 minuten gemeld.
Reactie van de autoriteiten
Antonio Carmona, directeur van Rodalies, bood zijn excuses aan en verklaarde volgens 20Minutos: “We begrijpen de frustratie van de reizigers en werken met man en macht om de situatie zo snel mogelijk te normaliseren.” Hij prees ook de hulpdiensten voor hun snelle en efficiënte reactie tijdens de evacuatie.
De Catalaanse president, Salvador Illa, erkende de ernst van de situatie en noemde de aanhoudende problemen “onaanvaardbaar”. Hij verklaarde: “Deze problematiek is onaanvaardbaar. We zetten alle beschikbare middelen in om deze situatie te keren, of het nu gaat om infrastructuur, ontbrekend materieel zoals nieuwe treinen, of het bespoedigen van de overdracht.”
Structurele problemen
Deze recente incidenten staan niet op zichzelf. Het Rodalies-netwerk kampt met diepgewortelde structurele problemen, waaronder verouderde infrastructuur en een tekort aan modern materieel. De Catalaanse overheid heeft wel investeringen gepland om deze problemen op termijn op te lossen. De Catalaanse overheid heeft samen met spoorwegmaatschappij Renfe aangekondigd €77 miljoen te investeren in dringende verbeteringen aan het Rodalies-netwerk over de komende twee jaar.
Daarnaast heeft Renfe €850 miljoen gereserveerd voor de aanschaf van 97 nieuwe treinen voor het netwerk. Deze treinen, uitgerust met moderne faciliteiten zoals Wi-Fi en oplaadpunten, hebben een capaciteit van maximaal 900 passagiers. Echter, de bouw en ingebruikname van deze treinen zullen tot acht jaar in beslag nemen.
Bovendien voorziet het ‘Pla Rodalies de Catalunya 2020-2030’ in diverse infrastructurele verbeteringen, waaronder de integratie van het spoor in steden als L’Hospitalet de Llobregat en Sant Feliu de Llobregat, en de aanleg van een nieuwe tak naar de luchthaven van Barcelona-El Prat. De voordelen van deze langetermijnplannen zullen echter pas over enkele jaren zichtbaar zijn.
Vakbondsacties en verdere verstoringen
Vakbonden van Renfe en Adif hebben als reactie op de aanhoudende problemen en plannen voor de overdracht van de Rodalies-diensten aan de Catalaanse overheid een reeks stakingen aangekondigd. Deze staan gepland op 17,19, 24, 26 en 28 maart, en 1 en 3 april. Reizigers moeten daarom rekening houden met mogelijke verstoringen.
Lees ook: Nieuwe low-cost hogesnelheidstreinen in Spanje met capaciteit voor 580 passagiers