Wie in Spanje gebruikmaakt van snelwegen met tol, betaalt vanaf 1 januari opnieuw meer. De Spaanse tolwegbeheerders hebben van de overheid toestemming gekregen om de tarieven voor 2026 extra te verhogen. De stijging ligt bovenop de inflatiecorrectie en treft vooral trajecten langs de oost- en zuidkust, zoals de druk bereden AP‑7. De prijsaanpassing volgt op eerdere jaren waarin de tol beperkt mocht stijgen. Ondertussen heeft de Spaanse regering besloten dat de ringweg van de AP‑7 rond Alicante definitief tolvrij wordt. Daarmee komt een einde aan een jarenlange discussie over de toegankelijkheid van deze belangrijke verkeersader.
Nieuwe stijging van tol in 2026
De prijzen op Spaanse tolwegen worden elk jaar opnieuw berekend op basis van de inflatie en andere economische indicatoren. In 2026 stijgen de tarieven niet alleen vanwege inflatie, maar ook door een correctie op eerdere prijsbeperkingen. In voorgaande jaren had de Spaanse regering prijsstijgingen deels geblokkeerd of beperkt, wat leidde tot inkomstenverlies bij tolwegexploitanten. Om dit verlies te compenseren, is nu besloten de tarieven extra te verhogen.
Volgens de betrokken (private) bedrijven is de prijsverhoging noodzakelijk om eerder misgelopen inkomsten te compenseren. Door eerdere overheidsmaatregelen mochten de tarieven tijdelijk niet of slechts beperkt stijgen. Nu willen de beheerders die achterstand inhalen en tegelijkertijd blijven investeren in onderhoud en veiligheid van de snelwegen.
De verhogingen gelden voor zowel personenauto’s als vrachtverkeer. Exacte bedragen per traject worden, zoals gebruikelijk, kort voor de ingangsdatum van 1 januari gepubliceerd in het Boletín Oficial del Estado (BOE), het officiële staatsblad van Spanje.
Regionale verschillen en voorbeelden
Vooral op privaat beheerde snelwegen, zoals delen van de AP‑7 langs de Costa del Sol (tussen Málaga en Guadiaro), zal de stijging merkbaar zijn. Deze trajecten stijgen gemiddeld met ongeveer één procent bovenop de inflatie.
Ook op andere wegen wordt een vergelijkbare stijging verwacht. Het gaat onder meer om de AP‑51, AP‑61, AP‑6, AP‑53, AP‑66, AP‑7 tussen Vega Baja en Cartagena, de AP‑68, AP‑71, AP‑9 en de AP‑46. In Galicië is bijvoorbeeld al bekend dat de tarieven op de AP‑9 met ongeveer 5 procent omhoog gaan.
Daarnaast zijn er tolwegen die worden beheerd door de staat via het bedrijf SEITT. Die vallen onder een apart tariefsysteem, waarbij het ministerie van Transport de prijzen bepaalt. Op staatswegen zoals de R‑3 en R‑5 rond Madrid, de M‑12 en de AP‑36 stegen de tarieven op 1 januari 2025 met 5 procent. Vanaf 2026 worden die stijgingen jaarlijks begrensd tot maximaal 2 procent. Voor deze wegen blijft bovendien het gratis nachtgebruik tussen 00.00 en 06.00 uur bestaan.
AP‑7 rond Alicante definitief gratis
Er is ook goed nieuws voor weggebruikers rond Alicante. De ringweg van de AP‑7 wordt definitief tolvrij. Sinds juli 2024 hoefden automobilisten hier al tijdelijk geen tol meer te betalen, maar de regering heeft nu besloten dat dit blijvend wordt.
Volgens het ministerie van Transport zorgt de maatregel voor minder drukte op de wegen rond Alicante. Verkeer wordt beter gespreid, waardoor er minder files zijn op de alternatieve A‑70. Daarnaast verwacht de overheid positieve effecten op het milieu en de verkeersveiligheid, omdat het verkeer zich evenwichtiger over de wegen verdeelt.
Wat betekent dit voor de weggebruiker?
Vanaf 2026 wordt autorijden op veel Spaanse tolwegen vrijwel overal duurder. Toch zijn er doorgaans gratis alternatieven beschikbaar. Die routes zijn echter niet altijd even snel of comfortabel. Tolwegen bieden vaak een kortere route of betere doorstroming. Voor langeafstandsritten is het daarom verstandig om vooraf de verschillende opties en kosten af te wegen.
Bronnen: El Economista, DiarioSur
Einde gevarendriehoek: V16-noodlamp met GPS wordt verplicht in Spanje