TUI en Spaanse oliemaatschappij slaan handen ineen om groener te vliegen

door admin
TUI en Spaanse oliemaatschappij slaan handen ineen om groener te vliegen

Het is geen groot geheim dan vliegen niet goed is voor het klimaat. Toch blijft een grote meerderheid van de reizende doelgroep kiezen voor dit vervoersmiddel. Hoewel er aan meerdere kanten hard wordt gewerkt om andere vervoersmiddelen aantrekkelijker te maken, werkt ook de vliegindustrie aan ‘groener reizen’ en duurzame brandstofopties.

Wat is SAF-brandstof?

SAF, oftewel Sustainable Aviation Fuel, wordt gemaakt van hernieuwbare grondstoffen (afvalstoffen en reststoffen) en is een duurzaam alternatief voor fossiele brandstof. Op dit moment is SAF een brandstof die tot 50 procent gemengd wordt met traditionele brandstof . Door technologische ontwikkelingen zal de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen in de toekomst aanzienlijk verminderen.

Hoewel nog niet alle experts het eens zijn over het percentage, claimen TUI en Cepsa dat dankzij de overgang op SAF-brandstof de CO2-uitstoot van vliegtuigen tot 80 procent af kan nemen in vergelijking met gewone kerosine.

Spanje belangrijke markt voor TUI

TUI werkt al langer samen met Cepsa voor de levering van kerosine voor vliegtuigen, bussen en cruiseschepen. De reisorganisatie werkt met belangrijke partners om plannen uit te werken om de uitstoot omlaag te brengen. Spanje, en met name de Canarische eilanden en de Balearen, is een belangrijke bestemming voor TUI en daarom is dit een doel waar Cepsa graag aan wil bijdragen.

Samenwerking onderdeel van Fit for 55 van Europese Commissie

De samenwerking tussen TUI en Cepsa valt onder de doelstellingen van het pakket aan maatregelen van de Europese Commissie, genaamd “Fit for 55″. In dit plan wordt organisaties de verplichting opgelegd om tegen 2025 minstens 2 procent aan duurzame vliegtuigbrandstof te gebruiken. In 2030 dient dat percentage 5 procent te zijn en in 2050 moet minstens 63 procent van de brandstof duurzaam zijn.

Dit pakket werd in juli 2021 gepresenteerd binnen de EU en houdt in dat de uitstoot van broeikasgassen in 2030 met 55 procent omlaag moet zijn gebracht ten opzichte van het niveau in 1990.

Dit vind je misschien ook leuk