Uit eten gaan in Málaga is duurder dan ooit

door Else BeekmanElse Beekman
UIt eten gaan in Málaga is duurder dan ooit en bestedingen per toerist zijn gedaald

Uit eten gaan in Málaga is duurder dan ooit. Niet alleen merken inwoners en toeristen het in hun portemonnee, ook de horeca voelt de gevolgen. Door de gestegen kosten kiezen mensen er vaker voor om minder te bestellen of goedkopere opties te nemen. De sector probeert intussen zelf het hoofd boven water te houden in een moeilijke economische context.

Of je nu in de supermarkt staat of op een terras zit: alles is duurder geworden. De stijging van de voedselprijzen is al jaren aan de gang, maar deze zomer lijkt het effect op de horeca extra zichtbaar. Veel mensen blijven wel uit eten gaan, maar letten goed op wat ze bestellen. Een paar tapas om te delen, een hoofdgerecht minder, of geen nagerecht, het zijn veel terugkerende strategieën.

Volgens het instituut voor statistiek van Andalusië zijn vooral eieren, rundvlees, peulvruchten en koffie flink in prijs gestegen ten opzichte van de zomer van 2024. Alleen olie (met name olijfolie) en suiker zijn goedkoper dan een jaar geleden, al liggen ook die prijzen nog altijd veel hoger dan vijf jaar terug.

Horeca past menu’s en ingrediënten aan

Voor restauranteigenaars is het lastig balanceren. De grondstoffen zijn fors duurder geworden. In sommige gevallen stegen ze met meer dan 50% sinds 2020. Ondertussen kunnen ze hun prijzen maar beperkt verhogen. Manuel Villafaina, voorzitter van de strandondernemers in Málaga, geeft aan in dagblad SUR dat de gemiddelde prijs voor een maaltijd in een chiringuito is gestegen van 10-20 euro in 2020 naar 20-30 euro in 2025. “Alleen al dit jaar zijn de prijzen met zo’n 5% gestegen”, zegt hij.

Toch blijft de winstgevendheid achter. Javier Frutos van horecakoepel Mahos legt uit dat niet alleen het eten duurder is, maar ook energie en personeel. “We betalen nu hogere lonen en houden ons aan de regels qua werktijden. Dat is goed, maar het kost ook meer. De klant merkt dat uiteindelijk op de rekening.”

Veel ondernemers kiezen ervoor hun menu’s aan te passen. Dure gerechten als entrecote, ossenhaas of octopus verdwijnen soms van de kaart. In plaats daarvan wordt gewerkt met goedkopere ingrediënten en creatieve recepten. “Je kunt geen 50 euro vragen als mensen gewend zijn aan 25,” zegt restauranthouder Diego René.

Toeristen besteden minder

De terughoudendheid van klanten in Málaga is onderdeel van een bredere trend die in heel Andalusië zichtbaar is. Volgens de Federatie van Hosteliers van Andalusië is het gemiddelde bedrag dat elke toerist deze zomer besteedt met bijna 10% gedaald. En dat terwijl het aantal bezoekers en de hotelbezetting juist hoog ligt. “Het is iets wat we vanaf het begin van het hoogseizoen al zien gebeuren,” aldus Javier Frutos, voorzitter van de federatie.

Waarom Spanje deze zomer minder toeristen ziet

Ook Rafael Barba, secretaris van de Andalusische hotelvereniging FAHAT, bevestigt deze ontwikkeling. Uit cijfers van de sector blijkt dat het gemiddelde uitgavepatroon van toeristen tussen de 6 en 10% is gedaald ten opzichte van vorig jaar. De oorzaak ligt volgens hem vooral in de hogere prijzen bij horecagelegenheden rond toeristische hotspots.

Daar komt nog bij dat de hotelprijzen in juli met bijna 7% zijn gestegen in vergelijking met vorig jaar, aldus cijfers van het Spaanse bureau voor de statistiek (INE). Voor veel mensen is de optelsom snel gemaakt: men kiest vaker voor goedkopere eetopties, beperkt het aantal consumpties of gaat simpelweg minder vaak uit eten.

Tapas en voordelige opties populairder

Het eetpatroon verandert zichtbaar. Tapas worden vaker gedeeld, wijn maakt soms plaats voor frisdrank en desserts worden overgeslagen. “Mensen nemen een paar tapas voor acht personen en zeggen dat ze laat hebben ontbeten,” vertelt een serveerster in het centrum van Málaga.

Ook aan de kust wordt het verschil gevoeld. In Huelin vertelt Mara Ruiz Castro van chiringuito Rocamar dat de prijzen al drie jaar gelijk zijn, maar dat de klanten ‘zwakker’ zijn geworden. “Het is een soort ‘Mercadona-toerisme’. Mensen nemen een aperitief en gaan weer weg.” Haar collega bij chiringuito María vult aan: “Soms bestellen ze alleen een tomatensalade met een espeto de sardinas. Gisteren had ik een groep van vijf mensen die samen net iets meer dan 50 euro uitgaven.”

Alternatieven gezocht, en gevonden

Toch probeert de horeca zich aan te passen aan de nieuwe realiteit. In Torremolinos zijn de menukaarten met slechts enkele euro’s aangepast, en ook daar zien ondernemers dat er minder wordt besteld. “Mensen nemen minder vis en meer rijst of kleine visjes,” klinkt het. Zelfs water en frisdrank worden soms stiekem meegenomen van huis.

Aan de oostkant van Málaga, in El Palo, overweegt men juist weer prijsverhogingen. “Het afrekengemiddelde is gezakt van 20 naar 15 euro,” aldus Malú Moyado van Las Acacias. “Soms bestellen klanten één espeto en halen ze zelf hun salade uit een meegebrachte bak.”

Nog steeds aanbod voor elk budget

Ondanks alle prijsstijgingen blijft de horeca in Málaga toegankelijk. Espeto’s kosten bij het ene restaurant nog steeds 3 euro, terwijl ze elders voor 9 euro op de kaart staan. Wie wil genieten van de lokale keuken, kan dus nog steeds iets vinden wat past binnen zijn of haar budget. Maar dat het uit eten gaan minder vanzelfsprekend is geworden, merken zowel klanten als ondernemers iedere dag.