Vliegen in Europa wordt eenvoudiger

door Else BeekmanElse Beekman
Vliegen in Europa wordt prettiger met de nieuwe bagageregels die EU op alle grote luchthavens wil instellen.

Dankzij nieuwe luchthavenregels in de EU hoeven reizigers binnenkort geen vloeistoffen in verpakkingen van maximaal 100 ml meer apart aan te bieden en mogen laptops gewoon in de tas blijven bij de veiligheidscontrole. Dat maakt het vliegen in Europa een stuk prettiger.

De Europese Commissie heeft het gebruik van geavanceerde 3D-scanners op luchthavens goedgekeurd. Deze nieuwste technologie is al in gebruik op zo’n 700 controlepunten verspreid over 21 EU-landen. Ook op de drie Spaanse luchthavens Madrid-Barajas, Barcelona-El Prat en Palma de Mallorca zijn de nieuwe scanners inmiddels geïnstalleerd.

“Vorig jaar was er een technisch probleem met deze scanners en hebben we een tijdelijk verbod op het gebruik ervan ingevoerd. De Europese Conferentie van de Burgerluchtvaart (ECAC) is verantwoordelijk voor de technische werking, de controle en de veiligheidsaspecten van deze scanners en detectoren, en zij hebben hun technische werk nu afgerond. Ze moeten ons nu nauwkeurig informeren over hun conclusies. Op dat moment kunnen we het zogenaamde ‘EU-keurmerk’ toekennen aan de scanners en detectoren, zodat ze in gebruik kunnen worden genomen,” zo is verklaard vanuit de Europese hoofdstad.

Sneller door beveiliging op drie drukste Spaanse luchthavens door nieuwe scanners

Wat verandert er?

Tot nu toe moesten reizigers in de handbagage vloeistoffen in verpakkingen van maximaal 100 ml in een doorzichtig zakje meenemen. Ook elektronische apparaten, zoals laptops of tablets, moesten apart worden getoond bij de controle. Vaak zorgde dat voor vertraging, frustratie en lange rijen.

Dat wordt met de nieuwe scanners verleden tijd. De apparatuur maakt gebruik van CT-technologie die vergelijkbaar is met ziekenhuisapparatuur en waarmee handbagage driedimensionaal wordt gescand. Zo kunnen beveiligers beter en sneller zien wat iemand meeneemt zonder dat ze de voorwerpen apart hoeven te zien.

Waar geldt deze maatregel?

De scanners zijn al operationeel op luchthavens zoals Frankfurt, München, Rome, Milaan en Amsterdam. In totaal zijn er installaties in onder andere Oostenrijk, Frankrijk, Denemarken, Griekenland en Polen. Elke luchthaven beslist zelf wanneer en hoe de technologie in gebruik wordt genomen, maar moet dit duidelijk communiceren aan reizigers.

Hoewel de Europese Commissie het gebruik eerder in 2023 verbood vanwege technische zorgen, is het verbod nu opgeheven na groen licht van de Europese luchtvaartautoriteit CEAC.

Waarom nu?

Sinds de aanslagen van 11 september 2001 en een verijdelde terreuraanslag in 2006 gelden strenge regels voor vloeistoffen en elektronische apparaten in de cabine. De invoering van deze scanners luidt een nieuw tijdperk in voor de Europese luchtvaartveiligheid. Volgens Brussel is het nu technisch mogelijk om de veiligheid én het gebruiksgemak gelijktijdig te verbeteren.

Met het toegenomen aantal passagiers sinds de coronapandemie is er bovendien behoefte aan snellere en efficiëntere controleprocessen. De nieuwe luchthavenregels spelen daar goed op in.

Let op bij vertrek

Niet alle luchthavens hebben de scanners al in gebruik, dus het is verstandig om vooraf te controleren wat op jouw luchthaven geldt. Zo voorkom je verrassingen bij de veiligheidscontrole. De verwachting is wel dat in de komende jaren steeds meer Europese luchthavens op deze technologie overstappen. En dat maakt het vliegen in Europa een stuk aangenamer.

Ryanair past maten voor handbagage aan