Waarde van merk Spanje groeit met 4 procent ten opzichte van 2020

door admin
Waarde van merk Spanje groeit met 4 procent ten opzichte van 2020

Met deze stijging is het merk Spanje hersteld van de daling van 28 procent die het in 2020 optekende als gevolg van Covid-19. Opnieuw is het meest waardevolle landenmerk ter wereld de Verenigde Staten met en waarde van 20,9 miljard euro. Het wordt steeds nauwer gevolgd door China met 16,7 miljard euro.

Teresa de Lemus, Managing Director van Brand Finance Spanje zegt: “Bedrijven zoals Telefónica, Iberia, AVE of Real Madrid hebben een sleutelrol gespeeld bij het opbouwen van het merk Spanje en vice versa. Bedrijf en land gaan hand in hand als belangrijkste elementen in het genereren van economie en werkgelegenheid, dus het kennen van de merkdrijfveren van beide is de sleutel om eraan te werken ze te laten groeien”.

Volgens het laatste Brand Finance Nation Brands 2021-rapport daalden de 100 meest waardevolle nationale merken ter wereld met bijna 37 miljoen euro in hun jaarlijkse merkwaarde. In 2020 verloren de top 100 nationale merken 11 miljard euro aan merkwaarde. Dit geeft aan dat er sinds de COVID-19-pandemie sprake is van herstel.

Spanje zakt verder uit de top 10 in country branding

Terwijl de top 10 van meest waardevolle landenmerken ter wereld hun positie behielden in vergelijking met 2020, zakte Spanje van de 11e naar de 12e plaats in de algemene ranglijst. Ondanks dat het land economisch en sociaal sterk werd getroffen door de Covid-19-pandemie, is het Spaanse merk erin geslaagd om zijn waarde ten opzichte van 2020 met 4 procent te verhogen en is het een van de slechts 12 landen die dit jaar de waarde van 1 miljard euro aan merkwaarde overschrijdt.

Spanjaarden zien hun land als minder waardevol dan andere landen doen. Terwijl de Spanjaarden denken dat het ergste van Covid-19 voorbij is en hun vertrouwen in vaccins groeit, zijn de scores die ze geven aan de manier waarop het land de strijd tegen de pandemie heeft aangepakt (0,4 op 10) lager dan die andere landen aan Spanje geven met 4,6 op 10).

VS en China leiden 

In de top tien is dit jaar geen beweging geweest. Elk land behoudt zijn rangorde van vorig jaar. Alle top 10-landen hebben echter een lichte stijging van de merkwaarde opgetekend, in lijn met de wereldwijde trend in de ranglijst.

De Verenigde Staten en China claimen de eerste en tweede plek op de ranglijst. De VS met een waardestijging van 5 procent tot 24,8 biljoen dollar in een jaar dat werd gekenmerkt door grote politieke en economische veranderingen met Joe Biden als nieuwe president na Donald Trump.

China zag de waarde van het nationale merk met 6 procent toenemen tot 19,9 biljoen dollar. Voor beide landen droeg economisch herstel bij aan hun stijging van de merkwaarde. De Chinese economie herstelde als eerste in een razendsnel tempo. Het was het enige land dat eind 2020 een positieve bbp-groei registreerde en ook in het eerste kwartaal van dit jaar in recordtempo groeide.

Snelst groeiende nationale merk ter wereld

Digital Estonia is het snelst groeiende nationale merk ter wereld
Met een merkwaardegroei van 38 procent ten opzichte van vorig jaar is Estland ’s werelds snelstgroeiende nationale merk van 2021. De Baltische had al in digitale infrastructuur geïnvesteerd lang voor de Covid-19-pandemie uitbrak. Liefst 99 procent van de overheidsdiensten van het land worden online aangeboden.

Myanmar en Ethiopië grootste dalers

Myanmar en Ethiopië behoren tot de snelst dalende nationale merken in de ranglijst. De onrust in de twee landen heeft aanzienlijke schade toegebracht aan hun nationale merkwaarden, die respectievelijk met 26 en 22 procent zijn gedaald. Ook de merkwaarde van Brazilië daalde. Het land verloor 12 procent van zijn merkwaarde en viel uit de top 20 van de Brand Finance Nation Brands 2021. 

Dit vind je misschien ook leuk