Midden in het debat over het afschaffen van de tol voor de AP-7 (tussen Málaga en Algeciras langs Fuengirola, Mijas, Marbella en Estepona) is de prijs met 50 procent omhoog gegaan. Vanaf 1 juni tot en met eind september gelden de ‘speciale seizoensprijzen’.
Dat betekent dat de rit van Málaga naar Marbella nu 8,60 euro kost. Dat was 5,25 euro en betekent een stijging van 64%. Voor de hele route van Málaga naar Manilva zijn de kosten gestegen van ongeveer 10 euro naar iets meer dan 16 euro. Dit betekent dat de kosten in de zomer hoger kunnen zijn dan 576 euro per maand voor degenen die dagelijks gebruik maken van deze snelweg die de hele Costa del Sol verbindt. De tolweg is dan ook de duurste van Spanje gerekend per gebouwde kilometer.
Files vermijden
Deze prijsverhoging valt samen met toenemende oproepen van diverse belangengroepen om de tol af te schaffen. Met name bewoners, werknemers en studenten van de Costa del Sol en het gebied rond Gibraltar, die dagelijks langs de kust pendelen, zouden profiteren van de afschaffing. Nu nemen ze om kosten te besparen vaak de kustweg N-340/A-7, maar daar is het altijd druk en zijn vaak verkeersopstoppingen en files. Onlangs schreven we nog over dat het verkeersinfarct aan de costa del Sol 4 miljoen Andalusiërs raakt. Wat niet bijdraagt aan soepel doorstromend verkeer is dat er geen openbaar vervoer beschikbaar is die die route dekt. In dit verband pleiten de diverse groepenook al jaren voor het doortrekken van de kusttrein van Fuengirola tot Estepona.
PP-voorstel om tol af te schaffen
Transporteurs uit de provincies Málaga en Cádiz benadrukten onlangs in de regionale krant La Opinión de Málaga dat het afschaffen van de tol hun werkomstandigheden zou verbeteren, de verkeersveiligheid zou verhogen op de drukke alternatieve A7 en de vervuiling zou verminderen. De politieke partij PP heeft daarom een voorstel ingediend bij de centrale regering om de tol definitief af te schaffen voor werknemers, transporteurs en studenten die de tolweg dagelijks moeten gebruiken. Ook voor mensen die naar medische centra langs de kust gaan, zou de tolweg gratis moeten zijn, vindt de politieke partij.
Vergelijking met Portugal
Als argument voor de afschaffing van de tol wordt ook verwezen naar Portugal. Daar is recentelijk de tol op diverse snelwegen opgeheven, waaronder de wegen die de provincie Huelva met de Algarve verbinden. Tot nu toe heeft de centrale regering zich niet uitgesproken voor de afschaffing of verlaging van de tol. In een parlementaire reactie op 17 april wees de regering een voorstel van de hand om de tol op te heffen. Dit voorstel was ingediend door José Alberto Armijo, senator van de PP en burgemeester van Nerja, die de mobiliteitsproblemen tussen Málaga en Estepona aanhaalde als belangrijkste argument.
Offensief van de PP
De PP voerde de afgelopen maanden al fanatiek campagne voor de afschaffing of verlaging van de tol. Deze werd gekoppeld aan de nog niet gerealiseerde kusttrein. De partij hoopt hiermee de mobiliteitsproblemen op te lossen en wijst erop dat de vraag naar tolverlaging groot is en dat deze kwestie ook veel aandacht krijgt op sociale media. Provinciaal voorzitter van de PP, Patricia Navarro zei dat “de regering-Sánchez al zes jaar Andalusië en Malaga straft, terwijl dat het meest bloeiende en snelst groeiende gebied van Spanje is, zonder investeringen, zonder projecten en met een mobiliteit die een trechter aan het worden is, zonder dat het staatsbestuur daar iets aan doet.”
Politieke steun
Ook de Diputación de Málaga (met steun van PP, PSOE, Vox en Con Málaga) en het Parlement van Andalusië (met onthouding van PSOE en de linkse partijen) hebben de nationale regering opgeroepen om de tol af te schaffen of te verlagen. Op de dag dat de zomertarieven ingingen, riep de PP van Málaga in Marbella de centrale regering op om een bonusplan in te voeren, zoals in Galicië bestaat. Daarbij wordt 50% van de kosten gecompenseerd. Navarro wees bovendien erop dat in Alicante wel negen forensentreinlijnen zijn, terwijl het ministerie van Transport daar wel overweegt de AP-7 tol van 33 kilometer op te heffen.