Zien en gezien worden in het Spaanse verkeer als het donker is

door admin
Zien en gezien worden in het Spaanse verkeer als het donker is

Kortere dagen, vermoeidheid, nachtblindheid, verminderd zicht in het donker, spitsuur en minder goede bestuurders zijn slechts enkele van de risico’s waarmee je in het donker te maken kunt krijgen in het verkeer. Het zijn factoren waardoor bovenal voetgangers, fietsers en steppers extra gevaar lopen. InSpanje.nl kijkt naar manieren waarop zowel bestuurders als mensen die niet in een voertuig zitten, veilig kunnen blijven.

Zichtbaar zijn in het donker

Dus, wat moet je doen om je aanwezigheid duidelijker te maken voor chauffeurs? Fietsers zijn verplicht een reflecterend (“hi-vis”) item met hoge zichtbaarheid te dragen wanneer het gebruik van verlichting voor voertuigen verplicht is. Hierdoor kunnen andere weggebruikers ze tot op minimaal 150 meter afstand zien. Zorg ook voor goede fietsverlichting. 

Steppers dienen ook voor- en achterverlichting te hebben. Daarbij ben je extra zichtbaar door een reflecterend kledingstuk te dragen. 

Voor voetgangers zijn er veel gebieden in Spanje waar geen stoep is of waar de stoep opeens onderbroken wordt. Op zulke momenten zit er niets anders op dan langs de kant van de weg te lopen. Dit is uiterst gevaarlijk, vooral in gebieden waar geen straatverlichting is.

Ongeacht de wegomstandigheden is in het donker rijden het moeilijkste voor automobilisten vanwege het verminderde zicht. Daarbij moet je er rekening mee houden dat veel mensen last hebben van enige mate van nachtblindheid.

Het verschil dat je maakt door het dragen van een “hi-vis” item, lichte of lichtgekleurde kleding of donkere kleding (vergelijkbaar met je omgeving) kan een enorm verschil maken in je veiligheid in het verkeer als het donker is.

Het zicht van de bestuurder

De afstand waarop je in het donker voetgangers opmerkt, hangt af van hoe ze gekleed zijn en welke lichten je aan hebt. Hieronder vind je enkele voorbeelden van de afstand waarop je voetgangers in verschillende omstandigheden kunt opmerken:

Met dimlicht:

  • Gekleed in donkere kleuren: 20 – 30 meter
  • Gekleed in felle kleuren: 60 meter
  • Met hi-vis: 125 meter

Met grootlicht koplampen:

  • Gekleed in donkere kleuren: 150 meter
  • Gekleed in felle kleuren: 300 meter
  • Met hi-vis: 400 – 450 meter

Houd er rekening mee dat dit slechts voorbeelden zijn die de afstand bij benadering weergeven, aangezien het reactievermogen en het zichtvermogen voor elke persoon anders is. Ook kunnen nachtzichtmogelijkheden verschillen van dagzicht. Dus 20-20 zicht bij een opticien betekent niet altijd dat dit hetzelfde is in het donker.

Beter zicht voor chauffeurs in het donker

Koplampen:

Zorg ervoor dat je koplampen schoon zijn. Als een van je koplampen kapot is, moet deze zo snel mogelijk worden vervangen, anders kun je een boete krijgen.

Ruitenwisserbladen:

Het is belangrijk dat je wisserbladen in goede staat verkeren, zodat ze je voorruit goed schoon houden tijdens het rijden. Omdat het in Spanje niet zoveel regent, droogt het rubber van de bladen snel uit, zodat ze minder goed functioneren en je daar pas achter komt als je ze nodig hebt. Controleer het dus regelmatig. Maak daarbij regelmatig de binnenkant van je voorruit schoon voor beter zicht in het donker. 

Gezichtsvermogen:

Je dient je zicht regelmatig te laten testen door een opticien. Als je tijdens het rijden een bril moet dragen, moet je bovendien een reservebril voor noodgevallen in uw auto bewaren.

Het kan bestuurders ook helpen een nachtbril aan te schaffen. Een nachtbril heeft gele glazen. Die neutraliseren het blauwe licht. Het resultaat is scherper zicht en meer contrast. Je hebt geen last meer van schitteringen of koplampen van tegenliggers en ervaart minder vermoeidheid. 

Dit vind je misschien ook leuk