Nederlanders houden van reizen, maar wie met het vliegtuig gaat, krijgt onvermijdelijk te maken met een doolhof aan bagageregels. En dat leidt tot frustratie: uit recent onderzoek van Parkos onder ruim 4.600 Nederlanders blijkt dat maar liefst 78% de bagagevoorschriften van vliegmaatschappijen verwarrend vindt.
Van handbagage-afmetingen tot torenhoge incheckkosten – de regels verschillen per airline en lijken soms per week te veranderen. Geen wonder dat veel reizigers zich afvragen: waar ligt de grens tussen een ‘persoonlijk item’ en een volwaardige koffer?
Regels die je op het verkeerde been zetten
De verwarring begint al bij het boeken van een ticket. Elke maatschappij hanteert zijn eigen richtlijnen, en die worden niet altijd even duidelijk gecommuniceerd. Slechts 15% van de ondervraagden vindt dat airlines helder zijn over hun bagagebeleid. Dat betekent dat de rest op eigen speurwerk is aangewezen. En dat loont: 82% van de Nederlanders zegt redelijk tot volledig op de hoogte te zijn van de regels, simpelweg omdat ze zich vooraf verdiepen. Toch leidt dat niet altijd tot zorgeloze vluchten: een verkeerde inschatting kan op de luchthaven al snel resulteren in een onaangename (en dure) verrassing.
Licht reizen is de norm
De hoge kosten en strenge regels hebben ervoor gezorgd dat Nederlanders steeds vaker minimalistisch inpakken. Uit het onderzoek blijkt dat 42% zelden of nooit extra bagage boekt. Kostenbesparing is de voornaamste reden (28%), gevolgd door het vermijden van lange wachtrijen bij de incheckbalie (23%). Een kleine, maar fanatieke groep reizigers (9%) zegt bewust geen extra bagage bij te boeken om zo hun tijd op de luchthaven te minimaliseren.
Is het bagagebeleid een dealbreaker?
Hoewel Nederlanders goed nadenken over hun bagage, blijkt dat het beleid van een vliegmaatschappij slechts een beperkte rol speelt bij het boeken van een vlucht. Uit het onderzoek van Parkos blijkt dat voor 22% het bagagebeleid een van de factoren is in hun keuze, terwijl 39% aangeeft dat het afhangt van de situatie. Slechts 4% zegt dat bagageregels doorslaggevend zijn bij het kiezen van een airline.
Minder chaos dan gedacht
Ondanks de verwarring en de soms onbegrijpelijke regels, lijkt het in de praktijk vaak goed te gaan. Maar liefst 89% van de Nederlandse reizigers geeft aan nooit of bijna nooit problemen te hebben gehad bij het inchecken van hun bagage. Dit suggereert dat Nederlanders de kunst van het bagage-inpakken inmiddels aardig onder de knie hebben. Toch blijft er een hardnekkige wens onder reizigers: meer transparantie en eenvoud in de bagageregels. Want zeg nou zelf, een vakantie begint toch een stuk prettiger zonder stress over je koffer?
Een Europese oplossing in zicht?
Om de aanhoudende verwarring rond bagagevoorschriften te verminderen, werkt de Europese Unie aan een uniforme norm voor handbagage. Dit betekent dat alle luchtvaartmaatschappijen binnen de EU verplicht zouden worden om dezelfde handbagageregels te hanteren. Op 4 oktober 2023 nam het Europees Parlement hiertoe een resolutie aan waarin de Europese Commissie wordt opgeroepen om uniforme regels voor handbagageafmetingen en -kosten vast te stellen.
Deze zouden onduidelijkheid en ongemak voor reizigers moeten verminderen. De huidige variatie in bagagebeleid tussen luchtvaartmaatschappijen leidt namelijk tot verborgen kosten en bemoeilijkt prijsvergelijkingen. Consumentenorganisaties pleiten al jaren voor deze maatregel, omdat het huidige beleid leidt tot onnodige stress en onverwachte kosten voor reizigers. Mocht deze regelgeving worden ingevoerd, dan zou dit een einde kunnen maken aan de wirwar van afmetingen, gewichten en tarieven die nu per maatschappij verschillen.
Het Europees Parlement benadrukt dat handbagage moet worden beschouwd als een essentieel onderdeel van het passagiersvervoer en dat, mits voldaan aan redelijke eisen qua gewicht en afmetingen, er geen extra kosten voor in rekening mogen worden gebracht. De voorgestelde maatregelen, goedgekeurd in de zomer van 2024, stellen de maximale afmetingen van handbagage vast op 55 x 40 x 20 cm met een gewicht van maximaal 10 kilogram.
Leestip: De regels voor handbagage in 2025 voor als je naar Spanje vliegt