Spanje gaat booking.com een historisch hoge boete geven

Boete is bijna het dubbele van de tot nu toe hoogste boete ooit

door Else Beekman
boete booking.com

Spanje beschuldigt Booking van monopolievorming en heeft het vakantieverhuurplatform gewaarschuwd dat het een recordboete van 486 miljoen euro moet betalen. Dit is de hoogste boete ooit opgelegd door de CNMC, de Spaanse mededingingsautoriteit.

Deze voorgestelde boete isnog niet officieel bekend gemaakt en zal naar verwachting in de zomer worden aangekondigd. Toch heeft Booking de boete al bevestigd in hun meest recente kwartaalresultaten. Mede door de boete zag de onderneming haar kwartaalwinst met 82 procent kelderen vergeleken met een jaar eerder, tot 222 miljoen dollar.

Onderzoek naar anticompetitieve praktijken

De Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC) startte in 2022 een onderzoek naar Booking om te bepalen of het bedrijf zich schuldig maakte aan anticompetitieve praktijken. Uit de resultaten blijkt dat het hotelreserveringsplatform een monopoliepositie inneemt. Volgens de CNMC zou Booking misbruik hebben gemaakt van zijn dominante positie. Dat deed het bedrijf door “het mogelijk opleggen van oneerlijke voorwaarden aan hotels in Spanje”. Daarbij zou het zich schuldig hebben gemaakt aan het “implementeren van commerciële beleidsmaatregelen die andere online reisbureaus zouden kunnen uitsluiten”.

Booking heeft laten weten “teleurgesteld te zijn over de beslissing” en heeft de intentie “deze ongekende beslissing aan te vechten als deze definitief wordt”.

Historisch hoge boete

Met 486 miljoen euro zou deze boete verreweg de hoogste zijn die de CNMC ooit heeft opgelegd. In 2021 werd een kartel van transportbedrijven beboet met 127,8 miljoen euro. In 2022 kregen zes van de grootste bouwbedrijven in Spanje een boete van 203,6 miljoen euro. En in 2023 werden Amazon en Apple beboet met 194 miljoen euro.

Booking’s argumentatie

Een van de argumenten die Booking aanvoert, is dat dit soort beslissingen niet op nationaal niveau genomen zou moeten worden. Daarentegen zouden ze onder de nieuwe Digital Markets Act (DMA) moeten vallen. Die wordt vanaf 7 maart van kracht. De DMA stelt eisen en boetes vast voor bedrijven met meer dan 45 miljoen actieve gebruikers in de Europese Unie en een waarde van meer dan 75 miljard euro. Echter, Booking is niet aangewezen als een “toegangsbewaker”, in tegenstelling tot Google, Amazon, Apple, Meta, Microsoft of ByteDance. Daardoor zijn de eisen die Europa aan Booking stelt, minder streng dan die aan de geselecteerde grote online platforms.

Lees ook: Verrassend: De meest gezochte Spaanse stad op Booking.com

Dit wil je misschien ook lezen