De Spaanse verkeersdienst DGT is op 7 april 2025 gestart met een intensieve campange voor snelheidscontroles op de wegen. Tot en met zondag 13 april voeren agenten in heel Spanje extra controles uit op snelheidsovertredingen. De maatregel maakt deel uit van een gecoördineerde Europese actie van RoadPol.
Risicoplekken en radars
De controles vinden plaats op risicovolle wegen waar vaak te hard wordt gereden en waar het ongevalsrisico groot is. De Guardia Civil, lokale en regionale politie controleren met vaste en mobiele radars én vanuit de lucht met helikopters. In 2025 zijn al 41 nieuwe radars geplaatst, waaronder 28 vaste en 15 trajectcontroles. In totaal wil de DGT dit jaar 122 nieuwe controlepunten installeren.
Boetes en strafpunten
Wie wordt betrapt op te hard rijden, riskeert boetes van 100 tot 600 euro. Ook kunnen er tot 6 punten van het rijbewijs worden afgetrokken. In een eerdere actie in juli 2024 controleerde de DGT meer dan 1,4 miljoen voertuigen. Dat leidde tot ruim 64.000 boetes voor snelheidsovertredingen.
Snelheid belangrijke doodsoorzaak
In 2024 was een te hoge snelheid volgens de DGT de oorzaak van 218 dodelijke verkeersongevallen. In totaal kwamen in dat jaar 1.154 mensen om het leven op de Spaanse wegen, 1 procent meer dan in 2023.
Verkeersdienst DGT benadrukt ook het belang van het dragen van veiligheidsgordels en helmen. In 2024 droegen 156 omgekomen inzittenden geen gordel. Tien overleden motorrijders en veertien overleden fietsers droegen geen helm.
Lokale acties, zoals in Torremolinos
Ook lokaal vinden snelheidscontroles plaats. In plaatsen als Torremolinos controleert de politie tijdens deze week vooral bij scholen en op hoofdwegen. Het doel van de campagne is bewustwording: bij een aanrijding met 80 km/u is de kans op overlijden van een voetganger bijna 100 procent, bij 30 km/u is dat slechts 10 procent.
Lees ook: Zo ben je volgens de Spaanse verkeersdienst een fatsoenlijke bestuurder