Focus op duurzaamheid in Spaanse mode-industrie

door admin
Focus op duurzaamheid in Spaanse mode-industrie

Dit schrijft Ambientum.com, een Spaans portaal over professionals en milieu. De druk van het zogeheten fast-fashion productiemodel, waardoor snel nieuwe collecties op de markt worden gebracht, en de concurrerende prijzen zorgen ervoor dat de Spaanse mode-industrie haar kleding in verre landen laat maken. Fast-fashion laat alleen vaak te wensen over op maatschappelijk en milieutechnisch niveau gezien de omstandigheden waaronder de kleding geproduceerd wordt. 

Consumptiemaatschappij

De modesector heeft een steeds grotere invloed op het milieu. Bovendien is het gedrag van de consument te omschrijven als ‘kopen, dragen en weer weggooien’. Europa gooit jaarlijks 5,8 miljoen ton aan kleding weg, waarvan slechts 25% wordt gerecycled. Enkele decennia geleden was dat heel anders. toen je de kleding droeg totdat het op was. Nu is de levensduur van kleding ontzettend kort. Tegenwoordig zijn we snel op onze kleding uitgekeken en bovendien vinden we dat we altijd de laatste trend moeten volgen.

Dit gedrag binnen de consumptiemaatschappij is aan het veranderen en ook de mode-industrie vindt het steeds belangrijker dat zij de consument begeleidt in zijn koopgedrag en hem daarin meer opties moet geven. Op deze manier verandert het productiemodel binnen de mode-industrie. Verschillende grote spelers, zoals H&M, werken al met biologisch verantwoorde kleding. Kleinere ketens zijn ook bezig om hun visie op duurzaamheid te ontwikkelen en promoten.

Duurzaamheid, nieuw binnen ‘Made in Spain’

Over het algemeen is de mode-industrie steeds meer bezig met duurzaamheid en met het koopgedrag van de consument. Volgens het onderzoek van Textile Exchange, een organisatie die zich inzet voor het duurzaam ontwikkelen van producten, heeft bijvoorbeeld 24% van de modeketens al richtlijnen ingevoerd voor het gebruik van biologische basismaterialen en is 57% al aan het produceren volgens deze richtlijnen. Daarnaast was 7% van al het polyester dat in 2016 is gebruikt, gemaakt van gerecycled plastic. We kunnen dus zeggen dat de Spaanse mode-industrie zich ook heeft aangesloten bij deze nieuwe richting. Dat blijkt niet alleen uit het feit dat modeketens duurzaam produceren maar dat ook op Spaanse beurzen, markten en op de catwalk biologisch verantwoorde kleding te zien is.

Doordat de consument bewust wordt gemaakt van de zware omstandigheden in ontwikkelingslanden waar de kleding gemaakt wordt, is hij veel kritischer bij zijn aankoop. De consument wil dat zijn kleding dan ook echt ‘Made in Spain’ is. In het kader van duurzaamheid zal het kenmerk ‘Made in Spain’ meer gaan bieden: Dit nieuwe koopgedrag van de consument heeft er niet alleen voor gezorgd dat kleding ook daadwerkelijk in Spanje gemaakt wordt, maar dat de productie ervan plaatsvindt onder omstandigheden die verantwoord zijn op maatschappelijk en milieutechnisch gebied.

Aanpassing zorgt voor grote kansen

Dankzij bedrijven als Inditex en Mango is Spanje de nummer één van de wereld als het gaat om fast-fashion. Mode is een belangrijk onderdeel van de Spaanse economie (2,8% van het BBP). Het gaat dan ook niet zonder slag of stoot om zich aan te passen aan deze nieuwe strategie. Spanje heeft meer dan 6.800 bedrijven en merken die zich bezighouden met mode, schoenen en accessoires. Bedrijven die de grote spelers binnen de mode – en hun miljoenenomzet – overtreffen. En voor dié bedrijven kan duurzame mode een grote kans zijn om zich te onderscheiden en zichzelf binnen deze sector neer te zetten.

Dit vind je misschien ook leuk