Twee jaar na de liberalisering van de Spaanse hogesnelheidsspoormarkt is duidelijk dat de komst van concurrenten zoals Ouigo en Iryo heeft geleid tot lagere ticketprijzen. Toch zijn de tarieven op sommige momenten weer gestegen, mede door overheidsmaatregelen en seizoensinvloeden. Hoe hebben de prijzen zich ontwikkeld, en welke impact heeft dit gehad op reizigers?
Sinds de liberalisering van het spoorwegnet concurreert Renfe met nieuwe spelers zoals Ouigo en Iryo. Deze bedrijven hebben nieuwe routes geopend en agressieve prijsstrategieën toegepast, wat heeft geleid tot aanzienlijke prijsdalingen.
Ouigo betrad de Spaanse markt in mei 2021 met routes tussen Madrid en Barcelona, en breidde later uit naar Valencia en Alicante. Iryo volgde in november 2022 met routes naar onder andere Madrid, Zaragoza en Barcelona. Beide bedrijven hebben sindsdien de concurrentie aangescherpt met scherpe tarieven en nieuwe reisopties voor passagiers.
Volgens de Commissie voor Nationale Markten en Concurrentie (CNMC) zijn de prijzen op belangrijke routes, zoals Madrid-Sevilla en Madrid-Málaga, in 2024 met meer dan 17% gedaald.
Daarnaast introduceerde de Spaanse overheid jongerenkortingen, waarbij tickets voor reizigers tussen 18 en 30 jaar met 50% tot 90% werden verlaagd. De kortingsmaatregelen verhoogden de vraag, maar zorgden er tegelijkertijd voor dat Renfe op sommige routes de prijzen verhoogde, vooral voor de voordeligere tickets die populair zijn bij jongere reizigers.
Prijsontwikkelingen per vervoerder
Volgens gegevens van de CNMC laten verschillende vervoerders uiteenlopende prijsstrategieën zien:
- Renfe: De prijzen op populaire routes zoals Madrid-Sevilla daalden tot 20%, terwijl de prijzen naar Barcelona nauwelijks veranderden (+0,3%).
- Ouigo: Hoewel aanvankelijk goedkoop, verhoogde Ouigo de tarieven fors, met stijgingen van meer dan 20% op routes zoals Madrid-Valencia.
- Iryo: Dit nieuwe merk bracht prijzen omlaag, met dalingen tot 18% op routes zoals Madrid-Málaga.
Seizoensinvloeden en concurrentie
De grootste prijsdalingen deden zich voor in rustige periodes zoals januari, wanneer na de feestdagen de vraag afneemt. In de zomermaanden daarentegen, met een piek in het aantal reizigers, stegen de tarieven op populaire vakantieroutes tijdelijk. Interessant is ook dat concurrenten elkaars prijsstrategieën nauwgezet volgen. Wanneer een vervoerder prijzen verlaagt, volgen anderen vaak snel met vergelijkbare kortingen. Dit zorgt voor een dynamisch prijslandschap, vooral op drukke routes zoals Madrid-Sevilla.
Nieuwe spelers op de markt
Ondanks de nieuwkomers op de markt blijft Renfe de dominante speler in de Spaanse hogesnelheidsspoormarkt met marktaandelen van 53% op de route Madrid-Valencia en 74% op de route Madrid-Málaga/Granada. Deze zomer reisden meer dan zeven van de tien passagiers op deze routes met Renfe. Concurrenten Iryo en Ouigo blijven echter groeien, met respectievelijke marktaandelen van maximaal 28% en 25% op verschillende trajecten.
Het totale aantal hogesnelheidsreizigers steeg deze zomer met 24% ten opzichte van 2023, tot een record van 10,7 miljoen passagiers. Opvallend was de sterke groei op nieuw geopende routes, zoals Madrid-Málaga (+25,6%) en Madrid-Sevilla (+21,4%).
Lees ook: Renfe verliest terrein op Spaans spoor door komst Ouigo en Iryo