Nieuw betaalsysteem voor Spaanse wegen op komst

door admin
Nieuw betaalsysteem voor Spaanse wegen op komst

“We werken aan een prijsvoorstel voor het wegennet dat onder beheer van de staat valt en dat gebaseerd zal zijn op de principes van territoriale rechtvaardigheid, verkeersveiligheid en ecologische duurzaamheid.” Dit maakte minister Raquel Sánchez van Transport, Mobiliteit en Stedelijke Agenda en Duurzaamheid bekend tijdens haar laatste optreden in het parlement. Het gaat om een ‘de gebruiker betaalt’-principe. “Hiermee spelen we in op het Europese criterium dat stelt dat ‘wie vervuilt, moet betalen’, zo verklaarde de minister. 

‘Verbintenis aan Brussel’

Ook al zijn verdere details nog niet bekend en ligt er nog geen datum op tafel, is het goed mogelijk dat dit nieuwe tolsysteem om de snelwegen er tegen 2024 zal zijn. Volgens premier Sánchez, gaat het om een “verbintenis aan Brussel” in welk verband hij zinspeelde op de landen in de EU die al een dergelijk systeem hanteren.

“We hebben financiële middelen nodig om de kwaliteit van onze snelwegen op peil te kunnen houden”, zei de minister. “Bovendien moeten we inspelen op het Europese criterium ‘wie vervuilt betaalt’ en, zoals aangegeven, bijdragen aan de vermindering van de geproduceerde broeikasgassen”, vervolgde zij. 

Over het betalen per gebruik-plan moet nog met de politieke groeperingen, sociale partners en andere overheden worden gedebatteerd. 

In dit verband herinnert de website Motorpasion.es eraan dat het herstelplan dat door de regering naar Brussel werd gestuurd, de vergoeding voor het gebruik van alle wegen met een hoge capaciteit – niet de secundaire – uitbreidde voor alle bestuurders die er gebruik van maken.

Vervoersorganisaties zijn tegen

Het is niet het eerste plan dat de regering de afgelopen jaren heeft gelanceerd. Bovendien leiden die niet tot kalmte in de vervoerssector. Toen de regering voorstelde om een betalingssysteem in te voeren van 1 cent per kilometer, kondigden vervoersorganisaties demonstraties en stakingen aan.

‘Aanzienlijk investeringstekort’

De minister van Transport wees er op dat er “de laatste tien jaar een aanzienlijk investeringstekort is ontstaan in het onderhoud van het wegennet”. Het  tekort in het onderhoudsbudget van het Rijkswegennet, met een geschatte minimumbehoefte van 1.2 miljard euro per jaar, komt tussen 2012 en 2017 neer op gemiddeld zo’n 300 miljoen euro per jaar. En dat zal weer door de gebruikers worden betaald.

Langste snelwegennet van Europa

Met 17.338 kilometer heeft Spanje het langste snelwegennet van Europa en het op twee na langste ter wereld. Spanje biedt ook, in tegenstelling tot omringende landen, de meeste gratis trajecten (73,5% van het gratis wegennet in Europa).

Leestip: Wat gaat rijden door Spanje aan tolgeld kosten als de regering haar zin krijgt?

Dit vind je misschien ook leuk