De aankomst van de nieuwe reus van de zeeën, eigendom van de rederij Royal Caribbean, is daags na de overeenkomst die is bereikt, waarin Palma de eerste Spaanse haven is geworden, en de tweede haven in de Middellandse Zee na Dubrovnik, die een maximum stelt van drie cruiseschepen per dag die kunnen aanmeren. En van die drie is er misschien maar één megacruiseschip met meer dan 5.000 passagiers zoals de Wonder of the Seas.
Het doel van het akkoord is om het toerisme te verzoenen met het milieu en het dagelijks leven van de bewoners. Het akkoord is tot 2026 van kracht.
De handtekening onder het akkoord is het sluitstuk van een twee jaar durende onderhandeling over een nieuw model in deze sector dat de duurzaamheid van cruisetoerisme nastreeft.
De overeenkomst is echter bekritiseerd door het Anti-Cruise Platform, dat het akkoord samenvatte met de term “zeer weinig ambitieus”.
Nieuwste generatie cruiseschepen
De Wonder of the Seas behoort tot de nieuwste generatie cruiseschepen die wordt gekenmerkt door zijn enorme omvang en de vele voordelen die het biedt van zowel recreatie tot bewoonbaarheid. Het vaartuig is 64 meter breed, 362 meter lang en weegt 230.000 ton. Het biedt plaats aan 6.988 passagiers en heeft een bemanning van 2.300 mensen.
Wolk van gif
In verband met die enorme omvang hebben milieuorganisaties en veel burgers op sociale media kritiek geuit op de grote “wolk van giftige rook” die de Wonder of the Seas boven Palma bracht tijdens het aanmeren in de haven op maandag.
Het anti-cruise platform hekelt naar aanleiding van de gifwolk dat de nieuwe kolos van Royal Caribbean “bijna 10 keer meer vervuilt dan alle auto’s in Palma samen”.
Op Twitter regent het klachten van inwoners van de havenstad. Zo schrijft @AdriaPinol: “Goedemorgen en goede warme week! Kan iemand mij vertellen wat deze zwarte sporen zijn over de kustlijn van #CostaDaurada. Ze staan er al sinds zondagavond.
@Terraferida tweet: “Het grootste cruiseschip ter wereld arriveert. Het eerste wat hij doet is een giftige wolk vrijlaten op Palma. Ze vervuilen, massificeren, ze verminderen de gezondheid en brengen welvaart aan belastingparadijzen. De overheid legt de rode loper voor ze uit, waarom?
Hoe vervuilend is een cruiseschip?
Volgens een internationaal onderzoeksteam onder leiding van de Britse universiteit van Exeter neemt de impact van cruiseschepen op zowel milieu en klimaat als de volksgezondheid snel toe. Het team bracht de impact voor het eerst in detail in kaart op basis van ruim 200 studies. Op basis daarvan werd een nieuw totaalbeeld geschetst.
Naast dat de schepen een bron zijn voor van milieuvervuiling, waarbij zowel de lucht, water en bodem worden vervuild, en kwetsbare habitats worden aangetast, hebben ze ook een enorme klimaatafdruk. Uit de beschikbare onderzoeken blijkt dat de voetafdruk van een groot cruiseschip vergelijkbaar is met die van meer dan twaalfduizend auto’s.
En passagiers op een Antarctische cruise produceren in een gemiddelde reis van een week evenveel CO2 als de gemiddelde Europeaan in een heel jaar. Een overnachting op een cruiseschip verbruikt al snel twaalf keer meer energie dan in een vergelijkbaar hotel op land.
Hoogleraar Lora Fleming van de Universiteit van Exeter zegt dat zonder nieuwe en strikt gehandhaafde nationale en internationale, gestandaardiseerde regels, zal de cruise-industrie ernstige gezondheids- en milieurisico’s blijven veroorzaken.’
Commerciële cruiseschepen behoren tot grootste vervuilers van planeet
Uit een studie van de denktank Transport & Environment uit 2019 blijkt dat commerciële cruiseschepen tot de grootste vervuilers van deze planeet behoren. Het Amerikaanse bedrijf Carnival spant de kroon. Alleen deze cruisemaatschappij stootte in 2017 al bijna tien keer meer zwaveloxiden uit rond de kust van Europa dan alle 260 miljoen Europese auto’s samen.