In Spanje wint een nieuwe vorm van autodelen snel terrein: particulieren die hun auto ter verhuur aanbieden aan andere particulieren. Het idee is simpel: in plaats van een auto die stil blijft staan, verdienen auto-eigenaren geld aan hun wagen door die tegen betaling uit te lenen aan anderen.
De groeiende populariteit van apps voor autodelen neemt toe in Spanje. Diensten, die vergelijkbaar zijn met het al bekende Blablacar voor het delen van autoritten, bieden nu de mogelijkheid om auto’s te huren van particulieren via apps als Amovens, de Amerikaanse Getaround of de Spaanse app Socialcar. Met innovatieve mobiliteitsoplossingen spelen deze apps in op de groeiende vraag naar flexibel, goedkoop en duurzaam vervoer.
Autorit delen in plaats van een taxi nemen
Blablacar brak in Spanje de taboes rond het delen van ritten met vreemden. Met meer dan acht miljoen gebruikers in Spanje heeft de app laten zien dat mensen bereid zijn om de kosten van een reis te delen, ondanks eerdere vooroordelen over vreemden in de auto. Na het succes van deze app bieden nieuwe platforms auto-eigenaren nu de mogelijkheid hun voertuig te verhuren. Staat de auto van de een stil? Dan kan een ander die auto huren. Het is een ideale oplossing voor mensen die zelf geen auto kunnen of willen bezitten. Bovendien levert het een bijdrage aan het verminderen van het aantal auto’s op straat.
Hoe werkt particulier autodelen?
Het principe is eenvoudig: een eigenaar registreert zijn auto op een app, plaatst foto’s en beschrijft het voertuig en de ophaallocatie. Gebruikers zoeken via de app naar beschikbare voertuigen in hun buurt, selecteren een huurperiode en regelen de betaling. De platforms bieden vaak flexibele opties, zoals een sleuteloverdracht in persoon of een geautomatiseerd systeem waarmee de auto kan worden geopend. Verzekeringen, inbegrepen in de servicekosten, dekken eventuele schade gedurende de huurperiode.
De prijzen zijn competitief: auto’s zijn te huur vanaf ongeveer 20 euro per dag, afhankelijk van het model en de locatie. Dit maakt particulier autodelen in veel gevallen niet alleen betaalbaarder dan traditionele verhuur, maar ook toegankelijker, vooral in grote steden zoals Madrid en Barcelona. Hier staan de ´deelauto’s´ verspreid over de wijken, zodat gebruikers vaak makkelijk een voertuig in de buurt kunnen vinden.
Voordelen voor eigenaren en huurders
Voor veel eigenaren biedt het verhuren van hun auto een aantrekkelijke manier om extra inkomsten te genereren. De eigenaresse van een auto in Madrid vertelt dat ze tussen de 180 en 400 euro per maand verdient, afhankelijk van het seizoen. Dit bedrag kan oplopen tot meer dan 800 euro per maand in toeristische gebieden of tijdens het hoogseizoen.
Voor huurders biedt particulier autodelen ook voordelen vanwege de flexibiliteit en de lagere kosten. Bij traditionele verhuurmaatschappijen moet je vaak een hoge borgsom betalen en is het onduidelijk welke auto je precies krijgt. Bij de nieuwe apps weet je vooraf precies welk voertuig je huurt, voor welke prijs en wie de eigenaar is.
Duurzaamheid en mobiliteit
Naast de financiële voordelen speelt duurzaamheid een belangrijke rol in de groeiende populariteit van autodelen in Spanje. Volgens schattingen staan auto’s in Spanje gemiddeld 95 procent van de tijd stil. Door deze voertuigen te delen, worden ze vaker gebruikt en kan de behoefte aan nieuwe auto’s afnemen. Sommige steden, zoals Parijs en Lille in Frankrijk, hebben zelfs speciale parkeerplaatsen gereserveerd voor gedeelde auto’s. In Spanje is dit concept nog in ontwikkeling, maar het zou een oplossing kunnen bieden voor de toenemende druk op stedelijke infrastructuur.
Groeiende populariteit autodelen in Spanje
Hoewel particulier autodelen al langer bestaat in Nederland en België, is het model in Spanje nog relatief nieuw. Toch lijkt de potentie enorm, vooral in toeristische gebieden waar de vraag naar flexibele mobiliteit groot is. In populaire regio’s zoals Mallorca, Málaga en Sevilla groeit de vraag snel. Volgens Getaround zijn deze toeristische steden naast Madrid en Barcelona inmiddels hotspots voor deze dienst.
Lees ook: Madrid investeert fors in omvangrijke uitbreiding busnetwerk naar de hoofdstad