Prijzen schieten de lucht in door grondstoffen- en energiecrisis

door admin
Prijzen schieten de lucht in door grondstoffen- en energiecrisis

Die kostenstijgingen laten geen sector ongemoeid. Apple gaf deze week een voorbeeld van de problematische die de leveringsproblemen hebben voor bedrijven door de stijging van de grondstofprijzen en van de zeevervoerprijzen. Hierbij moeten de torenhoge energiekosten in Spanje nog bij komen. Het Amerikaanse technologiebedrijf realiseerde ruim 6 miljard euro minder omzet.

Achter de afname van optimisme over het economische herstel van afgelopen zomer zit ‘een perfecte storm’, in de woorden van Guillermo Prat, partner van het adviesbureau Improven, en Enrique Porta, partner verantwoordelijk voor consumptie en massadistributie van KPMG in Spanje.

In de krant Las Provincias lichten ze de problematiek toe. Ten eerste: “het einde van de pandemie is gecombineerd met de toename van de wereldwijde vraag en een logistieke crisis (gebrek aan containers en knelpunten in havens). Dat heeft geleid tot een wereldwijde crisis en een breuk in de toeleveringsketen die wordt teruggekoppeld”.

Ten tweede is er “een opnieuw met grote kracht en asymmetrisch gelanceerde vraag van producten en landen die tegelijkertijd niet de capaciteit heeft om het benodigde aanbod voor al die vraag te genereren, aangezien de productieketens er niet klaar voor waren”.

Daar komen nog de onevenwichtigheden in het zeevervoer tussen vraag en aanbod bij. De Valencian Shipping Association heeft een dergelijke onevenwichtigheid nog nooit eerder gezien. Dit heeft een zeer significante invloed op hun dagelijkse activiteiten als gevolg van constante problemen, wijzigingen in de ‘planning’. ‘overboekingen’, gebrek aan apparatuur en een breed scala aan daaruit voortvloeiende problemen.

Het belangrijkste gevolg van deze perfecte storm is de stijging van de productiekosten voor bedrijven in zeer uiteenlopende percentages afhankelijk van de sector: van 148% voor tegels door de stijging van energiekosten (elektriciteit en gas) naar 22% voor openbare werken of 80% in de elektro-intensieve industrie.

Er zijn ook problemen om nieuwe bestellingen af te handelen (in het geval van hout), gebrek aan sommige producten (zoals agrifood of speelgoed, hoewel er volgens experts geen tekort zal zijn) of grotere vertragingen in de levering (auto’s, apparaten, technologische producten, meubels, enz.).

Bereiken prijsverhogingen eindgebruiker?

In dit scenario is opnieuw alarm geslagen: zullen deze verhogingen de eindgebruikers bereiken? Voorlopig is het algemene antwoord nee, maar met de nuance dat het op een gegeven moment wel zal gebeuren. De sleutel, legt de directeur van de Valenciaanse Kamer van Koophandel , Vicente Mompó uit, is hoe lang bedrijven deze stijgingen ​​ten koste van hun marges aankunnen.

Sommige leveranciers hebben al aangekondigd dat ze de komende maanden hun prijzen zullen verhogen vanwege de onmogelijkheid om de impact op hun marges te blijven dragen. Ze moeten immers wel levensvatbaar blijven. 

Zo kondigde Grupo Pamesa (tegels en bestrating) een paar dagen geleden aan dat het vanaf 1 november zijn prijzen met 25% zal verhogen. “We zullen concurrentievermogen verliezen, maar om banen en levering aan onze klanten te behouden, hebben we geen keus”, onthulde de president, Fernando Roig, in een interview op ‘Telecinco’. Hier legde hij uit dat de gasrekening maandelijks van meer dan 8 miljoen euro is gestegen tot 32 miljoen voor november en december.

Supermarktketen Masymas heeft uitgelegd dat ze reeds een melding hebben ontvangen van tariefsverhogingen van machinefabrikanten en dat de prijzen van meel en pasta zijn gestegen. De keten verwacht dat iets soortgelijks zal gebeuren met rijst, pasta en andere deegwaren. Dit Valenciaanse bedrijf benadrukte de grote inspanning “die ze leveren om” weerstand te bieden en verdere doorberekeningen van de kosten in de eindprijs voor de consumenten te voorkomen. 

Dit alles tegen een achtergrond van een inflatie die blijft stijgen en weinig positieve voorspellingen van de aanbodcrisis. Experts zijn het erover eens dat de prijzen pas media 2022 weer zullen stabiliseren. Dit brengt het economisch herstel in gevaar. 

Dit vind je misschien ook leuk