Renfe introduceert vanaf december 2026 een nieuwe nachttrein in Europa. Via dochterbedrijf Leo Express zal de trein Oostende in België met Bratislava in Slowakije verbinden. Onderweg doet de trein grote steden als Brussel, Keulen, Leipzig en Praag aan. Daarmee mikt het Spaanse treinbedrijf op comfortabele grensoverschrijdende verbindingen.
De Spaanse spoorwegmaatschappij Renfe werkt aan een flinke uitbreiding van haar Europese aanwezigheid. In samenwerking met het Tsjechische Leo Express, dat sinds 2021 grotendeels in Spaanse handen is, wil het bedrijf een nachttrein opzetten die België, Duitsland, Tsjechië en Slowakije verbindt. De aanvraag voor infrastructuurcapaciteit is inmiddels ingediend bij de Belgische spoorwegautoriteiten, zo meldt vakplatform RailTech.
Dagelijkse rit van kust naar hoofdstad
Als het plan wordt goedgekeurd, zal de trein elke avond om 19:10 vertrekken vanuit Oostende. De eindbestemming is Bratislava, waar de trein de volgende dag rond 14:18 aankomt. In omgekeerde richting vertrekt de trein uit Bratislava om 14:44 en bereikt hij de Belgische kust iets voor 22:00. De totale reistijd bedraagt ongeveer 19 uur.
Meer dan 50 haltes onderweg
Het traject van ruim 1.200 kilometer voert langs enkele van de belangrijkste Europese steden. Onderweg stopt de trein onder meer in Brussel, Luik, Aken, Keulen, Leipzig, Praag en Olomouc. In totaal staan er meer dan 50 haltes op het programma.
De trein zal rijden met een maximale snelheid van 160 km/u en biedt zitplaatsen, ligplaatsen en slaapcabines. Aanvankelijk is er ruimte voor 450 reizigers, maar dat moet in 2028 oplopen naar 550 dankzij nieuw rollend materieel.
Geen subsidie, wel ambitie
Het gaat om een zogenaamd ‘open access’-project. Dit betekent dat Renfe geen gebruik maakt van overheidssteun of contracten voor openbaar vervoer, maar volledig op commerciële basis opereert. Toch ziet de spoorwegmaatschappij voldoende potentie, mede dankzij de groei van haar Tsjechische dochterbedrijf.
Leo Express zag het aantal reizigers in 2024 verdubbelen tot 3,8 miljoen en draaide een omzet van 40,4 miljoen euro. Sinds kort rijdt het bedrijf ook een regionale verbinding tussen Bratislava en Komárno, het eerste publieke contract buiten Tsjechië.
Andere nachttrein in Europa
De lancering van de Europese nachttrein door Renfe past binnen een bredere trend op het continent, waarin nachttreinen aan populariteit winnen. Steeds meer reizigers kiezen voor duurzame alternatieven voor vliegen, zeker op middellange afstanden. Onlangs kondigde de Berlijnse startup Nox het nieuws aan dat zij vanaf 2027 vrijwel elke Europese grote stad willen verbinden met een comfortabele nachttrein. De tarieven zijn relatief laag, kaartjes zijn verkrijgbaar vanaf 79 euro en opmerkelijk is dat alle cabines privé zijn.